1
5
100
Terrängbil 121 A, fabrikat Volvo, typ 4142, årsmodell 1971. (Amfibie) Specialkarrosseri. Se besiktningsinstrumentet. Bilen har följande tillbehör 1988-11-09: Flytväst 9, 6 st M 7383-090010, Akvarex Sea Float, uppblåsbar i plastpåsar. I facket bakom föraren: varningstrianglar 2 st i ett textilfodral M7611-371010, sjuktransportutrustning, bestående av 4 st textilband med krokar och spännen att hänga upp bårar i, (2 st främre, 2 st bakre) se instruktionsboken; dunkslang 20 M1760- 800510, sladdlampa 10 m i fodral och med rött överdrag M 2744-004011, klyka för domkraft, fettspruta. På bakdörrens insida: Huggyxa 1,2 kg, spade. Utsidan: Reservhjul 8.90-16. På höger sida i lastutrymmet: Brytblock 6t 2 st, paddlar av trä 2 st en trasig (bladet), förlängningsslang för avgasrör, båtshake, bogserlina (vajer) 5 m 16 mm, M 1347-806110, ankare med nylonlina, brandsläckare Tempus pulver BC klass II. På vänster sida i lastutrymmet: Markeringsboj med lina (innerslang 4.00-18 Trelleborg), pak för länspump, 6 st slirskydd 8.90--16 SFR 70 Gunnebo, 2 st i säck av jute (?) med en plastpåse med reservlänkar (3 st) och insexnyckel, i varje säck. 4 st lösa slirskydd, hjälpstartkabel 4 m, schackel, platt; rörklamma, bult till plattschackel. Bakom passageraren: Lucka för yttre kylluftintag, används vid simning. Med klädd gummistropp (luckan missad vid fotografering). På vänster framdörrs insida: 4 st lysplattor M2760-001010. I verktygsväskan (M 7083-204010): Plastfodral med snöre, okänd användning; etui med 1 st strålkastarlampa, 5 st andra lampor samt 2 st säkringar; fast hylsa för tändstift 24 mm (hylsnyckelgrepp 24 mm) M6131-224010, fast hylsa för tändstift 26 mm, säkringssprint för brandsläckare, brännartång 200 mm M6164-002000, kombinationstång 175 mm M6168-003000, tillsatsrör med extra liten nippel (för fettsprutan), järntråd, fyrkantnycklar 2 st för oljepluggar, tändstiftsnyckel, hammare, pen 0,5 kg M6210-005000; hänglås, Optimus med 2 st nycklar; skarvslang till fettsprutan. Bilen kom utan blyackumulator (2 st 12V). Knoppen på växelspaken saknas. En bottenplugg (?) sitter med järntråd vid växelspaken. 1 paket med 3 st buntar med färdskrivarblad "Kienple SP F2-O1 120 km/h. Vänster framruta är sprucken. Fordonsbok och instruktionsbok samt nycklar (knippa) finns./ Uppgift från Erik Walberg.
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Terrängbil 121 A, fabrikat Volvo, typ 4142, årsmodell 1971. (Amfibie) Specialkarrosseri. Se besiktningsinstrumentet. Bilen har följande tillbehör 1988-11-09: Flytväst 9, 6 st M 7383-090010, Akvarex Sea Float, uppblåsbar i plastpåsar. I facket bakom föraren: varningstrianglar 2 st i ett textilfodral M7611-371010, sjuktransportutrustning, bestående av 4 st textilband med krokar och spännen att hänga upp bårar i, (2 st främre, 2 st bakre) se instruktionsboken; dunkslang 20 M1760- 800510, sladdlampa 10 m i fodral och med rött överdrag M 2744-004011, klyka för domkraft, fettspruta. På bakdörrens insida: Huggyxa 1,2 kg, spade. Utsidan: Reservhjul 8.90-16. På höger sida i lastutrymmet: Brytblock 6t 2 st, paddlar av trä 2 st en trasig (bladet), förlängningsslang för avgasrör, båtshake, bogserlina (vajer) 5 m 16 mm, M 1347-806110, ankare med nylonlina, brandsläckare Tempus pulver BC klass II. På vänster sida i lastutrymmet: Markeringsboj med lina (innerslang 4.00-18 Trelleborg), pak för länspump, 6 st slirskydd 8.90--16 SFR 70 Gunnebo, 2 st i säck av jute (?) med en plastpåse med reservlänkar (3 st) och insexnyckel, i varje säck. 4 st lösa slirskydd, hjälpstartkabel 4 m, schackel, platt; rörklamma, bult till plattschackel. Bakom passageraren: Lucka för yttre kylluftintag, används vid simning. Med klädd gummistropp (luckan missad vid fotografering). På vänster framdörrs insida: 4 st lysplattor M2760-001010. I verktygsväskan (M 7083-204010): Plastfodral med snöre, okänd användning; etui med 1 st strålkastarlampa, 5 st andra lampor samt 2 st säkringar; fast hylsa för tändstift 24 mm (hylsnyckelgrepp 24 mm) M6131-224010, fast hylsa för tändstift 26 mm, säkringssprint för brandsläckare, brännartång 200 mm M6164-002000, kombinationstång 175 mm M6168-003000, tillsatsrör med extra liten nippel (för fettsprutan), järntråd, fyrkantnycklar 2 st för oljepluggar, tändstiftsnyckel, hammare, pen 0,5 kg M6210-005000; hänglås, Optimus med 2 st nycklar; skarvslang till fettsprutan. Bilen kom utan blyackumulator (2 st 12V). Knoppen på växelspaken saknas. En bottenplugg (?) sitter med järntråd vid växelspaken. 1 paket med 3 st buntar med färdskrivarblad "Kienple SP F2-O1 120 km/h. Vänster framruta är sprucken. Fordonsbok och instruktionsbok samt nycklar (knippa) finns./ Uppgift från Erik Walberg.
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Terrängbil 121 A, fabrikat Volvo, typ 4142, årsmodell 1971. (Amfibie) Specialkarrosseri. Se besiktningsinstrumentet. Bilen har följande tillbehör 1988-11-09: Flytväst 9, 6 st M 7383-090010, Akvarex Sea Float, uppblåsbar i plastpåsar. I facket bakom föraren: varningstrianglar 2 st i ett textilfodral M7611-371010, sjuktransportutrustning, bestående av 4 st textilband med krokar och spännen att hänga upp bårar i, (2 st främre, 2 st bakre) se instruktionsboken; dunkslang 20 M1760- 800510, sladdlampa 10 m i fodral och med rött överdrag M 2744-004011, klyka för domkraft, fettspruta. På bakdörrens insida: Huggyxa 1,2 kg, spade. Utsidan: Reservhjul 8.90-16. På höger sida i lastutrymmet: Brytblock 6t 2 st, paddlar av trä 2 st en trasig (bladet), förlängningsslang för avgasrör, båtshake, bogserlina (vajer) 5 m 16 mm, M 1347-806110, ankare med nylonlina, brandsläckare Tempus pulver BC klass II. På vänster sida i lastutrymmet: Markeringsboj med lina (innerslang 4.00-18 Trelleborg), pak för länspump, 6 st slirskydd 8.90--16 SFR 70 Gunnebo, 2 st i säck av jute (?) med en plastpåse med reservlänkar (3 st) och insexnyckel, i varje säck. 4 st lösa slirskydd, hjälpstartkabel 4 m, schackel, platt; rörklamma, bult till plattschackel. Bakom passageraren: Lucka för yttre kylluftintag, används vid simning. Med klädd gummistropp (luckan missad vid fotografering). På vänster framdörrs insida: 4 st lysplattor M2760-001010. I verktygsväskan (M 7083-204010): Plastfodral med snöre, okänd användning; etui med 1 st strålkastarlampa, 5 st andra lampor samt 2 st säkringar; fast hylsa för tändstift 24 mm (hylsnyckelgrepp 24 mm) M6131-224010, fast hylsa för tändstift 26 mm, säkringssprint för brandsläckare, brännartång 200 mm M6164-002000, kombinationstång 175 mm M6168-003000, tillsatsrör med extra liten nippel (för fettsprutan), järntråd, fyrkantnycklar 2 st för oljepluggar, tändstiftsnyckel, hammare, pen 0,5 kg M6210-005000; hänglås, Optimus med 2 st nycklar; skarvslang till fettsprutan. Bilen kom utan blyackumulator (2 st 12V). Knoppen på växelspaken saknas. En bottenplugg (?) sitter med järntråd vid växelspaken. 1 paket med 3 st buntar med färdskrivarblad "Kienple SP F2-O1 120 km/h. Vänster framruta är sprucken. Fordonsbok och instruktionsbok samt nycklar (knippa) finns./ Uppgift från Erik Walberg.
Photo: Armémuseum
Terrängbil 121 A, fabrikat Volvo, typ 4142, årsmodell 1971. (Amfibie) Specialkarrosseri. Se besiktningsinstrumentet. Bilen har följande tillbehör 1988-11-09: Flytväst 9, 6 st M 7383-090010, Akvarex Sea Float, uppblåsbar i plastpåsar. I facket bakom föraren: varningstrianglar 2 st i ett textilfodral M7611-371010, sjuktransportutrustning, bestående av 4 st textilband med krokar och spännen att hänga upp bårar i, (2 st främre, 2 st bakre) se instruktionsboken; dunkslang 20 M1760- 800510, sladdlampa 10 m i fodral och med rött överdrag M 2744-004011, klyka för domkraft, fettspruta. På bakdörrens insida: Huggyxa 1,2 kg, spade. Utsidan: Reservhjul 8.90-16. På höger sida i lastutrymmet: Brytblock 6t 2 st, paddlar av trä 2 st en trasig (bladet), förlängningsslang för avgasrör, båtshake, bogserlina (vajer) 5 m 16 mm, M 1347-806110, ankare med nylonlina, brandsläckare Tempus pulver BC klass II. På vänster sida i lastutrymmet: Markeringsboj med lina (innerslang 4.00-18 Trelleborg), pak för länspump, 6 st slirskydd 8.90--16 SFR 70 Gunnebo, 2 st i säck av jute (?) med en plastpåse med reservlänkar (3 st) och insexnyckel, i varje säck. 4 st lösa slirskydd, hjälpstartkabel 4 m, schackel, platt; rörklamma, bult till plattschackel. Bakom passageraren: Lucka för yttre kylluftintag, används vid simning. Med klädd gummistropp (luckan missad vid fotografering). På vänster framdörrs insida: 4 st lysplattor M2760-001010. I verktygsväskan (M 7083-204010): Plastfodral med snöre, okänd användning; etui med 1 st strålkastarlampa, 5 st andra lampor samt 2 st säkringar; fast hylsa för tändstift 24 mm (hylsnyckelgrepp 24 mm) M6131-224010, fast hylsa för tändstift 26 mm, säkringssprint för brandsläckare, brännartång 200 mm M6164-002000, kombinationstång 175 mm M6168-003000, tillsatsrör med extra liten nippel (för fettsprutan), järntråd, fyrkantnycklar 2 st för oljepluggar, tändstiftsnyckel, hammare, pen 0,5 kg M6210-005000; hänglås, Optimus med 2 st nycklar; skarvslang till fettsprutan. Bilen kom utan blyackumulator (2 st 12V). Knoppen på växelspaken saknas. En bottenplugg (?) sitter med järntråd vid växelspaken. 1 paket med 3 st buntar med färdskrivarblad "Kienple SP F2-O1 120 km/h. Vänster framruta är sprucken. Fordonsbok och instruktionsbok samt nycklar (knippa) finns./ Uppgift från Erik Walberg.
Photo: Armémuseum
Terrängbil 121 A, fabrikat Volvo, typ 4142, årsmodell 1971. (Amfibie) Specialkarrosseri. Se besiktningsinstrumentet. Bilen har följande tillbehör 1988-11-09: Flytväst 9, 6 st M 7383-090010, Akvarex Sea Float, uppblåsbar i plastpåsar. I facket bakom föraren: varningstrianglar 2 st i ett textilfodral M7611-371010, sjuktransportutrustning, bestående av 4 st textilband med krokar och spännen att hänga upp bårar i, (2 st främre, 2 st bakre) se instruktionsboken; dunkslang 20 M1760- 800510, sladdlampa 10 m i fodral och med rött överdrag M 2744-004011, klyka för domkraft, fettspruta. På bakdörrens insida: Huggyxa 1,2 kg, spade. Utsidan: Reservhjul 8.90-16. På höger sida i lastutrymmet: Brytblock 6t 2 st, paddlar av trä 2 st en trasig (bladet), förlängningsslang för avgasrör, båtshake, bogserlina (vajer) 5 m 16 mm, M 1347-806110, ankare med nylonlina, brandsläckare Tempus pulver BC klass II. På vänster sida i lastutrymmet: Markeringsboj med lina (innerslang 4.00-18 Trelleborg), pak för länspump, 6 st slirskydd 8.90--16 SFR 70 Gunnebo, 2 st i säck av jute (?) med en plastpåse med reservlänkar (3 st) och insexnyckel, i varje säck. 4 st lösa slirskydd, hjälpstartkabel 4 m, schackel, platt; rörklamma, bult till plattschackel. Bakom passageraren: Lucka för yttre kylluftintag, används vid simning. Med klädd gummistropp (luckan missad vid fotografering). På vänster framdörrs insida: 4 st lysplattor M2760-001010. I verktygsväskan (M 7083-204010): Plastfodral med snöre, okänd användning; etui med 1 st strålkastarlampa, 5 st andra lampor samt 2 st säkringar; fast hylsa för tändstift 24 mm (hylsnyckelgrepp 24 mm) M6131-224010, fast hylsa för tändstift 26 mm, säkringssprint för brandsläckare, brännartång 200 mm M6164-002000, kombinationstång 175 mm M6168-003000, tillsatsrör med extra liten nippel (för fettsprutan), järntråd, fyrkantnycklar 2 st för oljepluggar, tändstiftsnyckel, hammare, pen 0,5 kg M6210-005000; hänglås, Optimus med 2 st nycklar; skarvslang till fettsprutan. Bilen kom utan blyackumulator (2 st 12V). Knoppen på växelspaken saknas. En bottenplugg (?) sitter med järntråd vid växelspaken. 1 paket med 3 st buntar med färdskrivarblad "Kienple SP F2-O1 120 km/h. Vänster framruta är sprucken. Fordonsbok och instruktionsbok samt nycklar (knippa) finns./ Uppgift från Erik Walberg.
Photo: Armémuseum
Accept license and download photo