1
4
100
Ur handskrivna katalogen 1957-1958: Kinesisk urna, blå m. lackering Bottendiam. c:a 18. H. (med lock:) c:a 43,5. Porslin, blå med guldmönster. Lagad. Lockurna i monokrom mörkblå glasyr; förgylld teckning av landskap/öar, pagoder, träd, berg m.m. Stora delar av dekoren avnött. Den mörkblå ytan består av pudrat blått eller pulverblått (powder blue), en i Kina vid 1600-talets slut lanserad koboltblå fondfärg för keramik, vilken blåstes över föremålen genom ett med tunt tyg överdraget bamburör. På ytan kunde man antingen spara ut mönster som sedan fylldes med dekor i andra färger, eller som i detta fall täcka ytan helt. Den bildar i sin tur efter bränning underlag för ett guldmåleri med landskaps och figurscener. Tekniken kopierades i Sverige på 1740-talet av bl.a. Rörstrand.
Photo: Bohusläns museum
Ur handskrivna katalogen 1957-1958: Kinesisk urna, blå m. lackering Bottendiam. c:a 18. H. (med lock:) c:a 43,5. Porslin, blå med guldmönster. Lagad. Lockurna i monokrom mörkblå glasyr; förgylld teckning av landskap/öar, pagoder, träd, berg m.m. Stora delar av dekoren avnött. Den mörkblå ytan består av pudrat blått eller pulverblått (powder blue), en i Kina vid 1600-talets slut lanserad koboltblå fondfärg för keramik, vilken blåstes över föremålen genom ett med tunt tyg överdraget bamburör. På ytan kunde man antingen spara ut mönster som sedan fylldes med dekor i andra färger, eller som i detta fall täcka ytan helt. Den bildar i sin tur efter bränning underlag för ett guldmåleri med landskaps och figurscener. Tekniken kopierades i Sverige på 1740-talet av bl.a. Rörstrand.
Photo: Bohusläns museum
Ur handskrivna katalogen 1957-1958: Kinesisk urna, blå m. lackering Bottendiam. c:a 18. H. (med lock:) c:a 43,5. Porslin, blå med guldmönster. Lagad. Lockurna i monokrom mörkblå glasyr; förgylld teckning av landskap/öar, pagoder, träd, berg m.m. Stora delar av dekoren avnött. Den mörkblå ytan består av pudrat blått eller pulverblått (powder blue), en i Kina vid 1600-talets slut lanserad koboltblå fondfärg för keramik, vilken blåstes över föremålen genom ett med tunt tyg överdraget bamburör. På ytan kunde man antingen spara ut mönster som sedan fylldes med dekor i andra färger, eller som i detta fall täcka ytan helt. Den bildar i sin tur efter bränning underlag för ett guldmåleri med landskaps och figurscener. Tekniken kopierades i Sverige på 1740-talet av bl.a. Rörstrand.
Photo: Bohusläns museum
Ur handskrivna katalogen 1957-1958: Kinesisk urna, blå m. lackering Bottendiam. c:a 18. H. (med lock:) c:a 43,5. Porslin, blå med guldmönster. Lagad. Lockurna i monokrom mörkblå glasyr; förgylld teckning av landskap/öar, pagoder, träd, berg m.m. Stora delar av dekoren avnött. Den mörkblå ytan består av pudrat blått eller pulverblått (powder blue), en i Kina vid 1600-talets slut lanserad koboltblå fondfärg för keramik, vilken blåstes över föremålen genom ett med tunt tyg överdraget bamburör. På ytan kunde man antingen spara ut mönster som sedan fylldes med dekor i andra färger, eller som i detta fall täcka ytan helt. Den bildar i sin tur efter bränning underlag för ett guldmåleri med landskaps och figurscener. Tekniken kopierades i Sverige på 1740-talet av bl.a. Rörstrand.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo