1
4
100
Bramsegelskonaren Beata från Helsingborg, Tillverkad av kapten John Emil Olsson (1880-1950), Fiskebäckskil på Skaftö i Lysekils kommun på 1940-talet. Trä, metall, lintråd, tyg, gips. Höjd 20 cm, längd 32 cm, B 9 cm. Platta längd 42 cm och bredd 20,5 cm. Okänd skala. Vattenlinjemodell med två master, grönmålat skrov, röd bottenfärg, övriga detaljer vitmålade eller lackade. Stående och löpande rigg med utskurna block. Undre märssegel av snidat trä, revade segel av gasväv samt med däckshus, lastluckor och ratt. Monterad på utskuren platta med modellerad och målad gipssjö. På plattans långsida har kapten Olsson textat med vita tryckbokstäver: "BEATA". FRÅN HELSINGBORG LÄNSANDE FÖR "STOMPEN", UNDER EN SO ORKAN I NORDSJÖN (HOWDEN) NOV ÅR 1900. Modellen föreställer hur fartyget förlorar däcklasten överbord i en orkan i Nordsjön. I Sjöfartsbok för John Emil Olsson utfärdad vid Uddevalla Sjömanshus framgår att han var mönstrad som matros på Beata som gjorde fyra resor från Hasle på Bornholm till England via Norrland under befälhavare N. P Nilsson den 16 mars - 11 december 1901. Definitioner: Seglet på näst understa rån på råriggad mast kallas undermärssegel eller stump. Vid hårt väder beslogs fartygets alla segel utom undermärsen och man seglade "för bara stumpen". Blev vädret värre fick man försöka rida ut stormen och ligga bi för sviktade stumpar. Då revades halva stumpen så att bara en trekant blev kvar på rånockens ena sida. John Emil Olsson var mönstrad på Beata med hemmahamn Helsingborg som matros 16 mars t o m 11 december 1901 för resa Hasle - England via Norrland (fyra resor) . Ur handskrivna katalogen 1957-1958: "Beata" Modell på platta. L. (från för till akter) 25. Föremålet helt. Från kapten Olssons saml., Fiskebäckskil. För ytterligare information om John Emil Olsson och förvärvet, se UM005807. Föremålet presenterat på Bohusläns museums hemsida år 2009 - 2013, webbutställning "John Emil Olsson Fiskebäckskils sjöfartsmuseum".
Photo: Bohusläns museum
Bramsegelskonaren Beata från Helsingborg, Tillverkad av kapten John Emil Olsson (1880-1950), Fiskebäckskil på Skaftö i Lysekils kommun på 1940-talet. Trä, metall, lintråd, tyg, gips. Höjd 20 cm, längd 32 cm, B 9 cm. Platta längd 42 cm och bredd 20,5 cm. Okänd skala. Vattenlinjemodell med två master, grönmålat skrov, röd bottenfärg, övriga detaljer vitmålade eller lackade. Stående och löpande rigg med utskurna block. Undre märssegel av snidat trä, revade segel av gasväv samt med däckshus, lastluckor och ratt. Monterad på utskuren platta med modellerad och målad gipssjö. På plattans långsida har kapten Olsson textat med vita tryckbokstäver: "BEATA". FRÅN HELSINGBORG LÄNSANDE FÖR "STOMPEN", UNDER EN SO ORKAN I NORDSJÖN (HOWDEN) NOV ÅR 1900. Modellen föreställer hur fartyget förlorar däcklasten överbord i en orkan i Nordsjön. I Sjöfartsbok för John Emil Olsson utfärdad vid Uddevalla Sjömanshus framgår att han var mönstrad som matros på Beata som gjorde fyra resor från Hasle på Bornholm till England via Norrland under befälhavare N. P Nilsson den 16 mars - 11 december 1901. Definitioner: Seglet på näst understa rån på råriggad mast kallas undermärssegel eller stump. Vid hårt väder beslogs fartygets alla segel utom undermärsen och man seglade "för bara stumpen". Blev vädret värre fick man försöka rida ut stormen och ligga bi för sviktade stumpar. Då revades halva stumpen så att bara en trekant blev kvar på rånockens ena sida. John Emil Olsson var mönstrad på Beata med hemmahamn Helsingborg som matros 16 mars t o m 11 december 1901 för resa Hasle - England via Norrland (fyra resor) . Ur handskrivna katalogen 1957-1958: "Beata" Modell på platta. L. (från för till akter) 25. Föremålet helt. Från kapten Olssons saml., Fiskebäckskil. För ytterligare information om John Emil Olsson och förvärvet, se UM005807. Föremålet presenterat på Bohusläns museums hemsida år 2009 - 2013, webbutställning "John Emil Olsson Fiskebäckskils sjöfartsmuseum".
Photo: Bohusläns museum
Bramsegelskonaren Beata från Helsingborg, Tillverkad av kapten John Emil Olsson (1880-1950), Fiskebäckskil på Skaftö i Lysekils kommun på 1940-talet. Trä, metall, lintråd, tyg, gips. Höjd 20 cm, längd 32 cm, B 9 cm. Platta längd 42 cm och bredd 20,5 cm. Okänd skala. Vattenlinjemodell med två master, grönmålat skrov, röd bottenfärg, övriga detaljer vitmålade eller lackade. Stående och löpande rigg med utskurna block. Undre märssegel av snidat trä, revade segel av gasväv samt med däckshus, lastluckor och ratt. Monterad på utskuren platta med modellerad och målad gipssjö. På plattans långsida har kapten Olsson textat med vita tryckbokstäver: "BEATA". FRÅN HELSINGBORG LÄNSANDE FÖR "STOMPEN", UNDER EN SO ORKAN I NORDSJÖN (HOWDEN) NOV ÅR 1900. Modellen föreställer hur fartyget förlorar däcklasten överbord i en orkan i Nordsjön. I Sjöfartsbok för John Emil Olsson utfärdad vid Uddevalla Sjömanshus framgår att han var mönstrad som matros på Beata som gjorde fyra resor från Hasle på Bornholm till England via Norrland under befälhavare N. P Nilsson den 16 mars - 11 december 1901. Definitioner: Seglet på näst understa rån på råriggad mast kallas undermärssegel eller stump. Vid hårt väder beslogs fartygets alla segel utom undermärsen och man seglade "för bara stumpen". Blev vädret värre fick man försöka rida ut stormen och ligga bi för sviktade stumpar. Då revades halva stumpen så att bara en trekant blev kvar på rånockens ena sida. John Emil Olsson var mönstrad på Beata med hemmahamn Helsingborg som matros 16 mars t o m 11 december 1901 för resa Hasle - England via Norrland (fyra resor) . Ur handskrivna katalogen 1957-1958: "Beata" Modell på platta. L. (från för till akter) 25. Föremålet helt. Från kapten Olssons saml., Fiskebäckskil. För ytterligare information om John Emil Olsson och förvärvet, se UM005807. Föremålet presenterat på Bohusläns museums hemsida år 2009 - 2013, webbutställning "John Emil Olsson Fiskebäckskils sjöfartsmuseum".
Photo: Bohusläns museum
Bramsegelskonaren Beata från Helsingborg, Tillverkad av kapten John Emil Olsson (1880-1950), Fiskebäckskil på Skaftö i Lysekils kommun på 1940-talet. Trä, metall, lintråd, tyg, gips. Höjd 20 cm, längd 32 cm, B 9 cm. Platta längd 42 cm och bredd 20,5 cm. Okänd skala. Vattenlinjemodell med två master, grönmålat skrov, röd bottenfärg, övriga detaljer vitmålade eller lackade. Stående och löpande rigg med utskurna block. Undre märssegel av snidat trä, revade segel av gasväv samt med däckshus, lastluckor och ratt. Monterad på utskuren platta med modellerad och målad gipssjö. På plattans långsida har kapten Olsson textat med vita tryckbokstäver: "BEATA". FRÅN HELSINGBORG LÄNSANDE FÖR "STOMPEN", UNDER EN SO ORKAN I NORDSJÖN (HOWDEN) NOV ÅR 1900. Modellen föreställer hur fartyget förlorar däcklasten överbord i en orkan i Nordsjön. I Sjöfartsbok för John Emil Olsson utfärdad vid Uddevalla Sjömanshus framgår att han var mönstrad som matros på Beata som gjorde fyra resor från Hasle på Bornholm till England via Norrland under befälhavare N. P Nilsson den 16 mars - 11 december 1901. Definitioner: Seglet på näst understa rån på råriggad mast kallas undermärssegel eller stump. Vid hårt väder beslogs fartygets alla segel utom undermärsen och man seglade "för bara stumpen". Blev vädret värre fick man försöka rida ut stormen och ligga bi för sviktade stumpar. Då revades halva stumpen så att bara en trekant blev kvar på rånockens ena sida. John Emil Olsson var mönstrad på Beata med hemmahamn Helsingborg som matros 16 mars t o m 11 december 1901 för resa Hasle - England via Norrland (fyra resor) . Ur handskrivna katalogen 1957-1958: "Beata" Modell på platta. L. (från för till akter) 25. Föremålet helt. Från kapten Olssons saml., Fiskebäckskil. För ytterligare information om John Emil Olsson och förvärvet, se UM005807. Föremålet presenterat på Bohusläns museums hemsida år 2009 - 2013, webbutställning "John Emil Olsson Fiskebäckskils sjöfartsmuseum".
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo