1
6
100
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Klinkbyggd julle, Långedragsjulle, av typen J 10 nr. 153, "Tio-julle". Längd: 5 meter, bredd: 1,90 meter, djup: 0,74 meter, järnköl: 220 kg. Segelyta: 10 kvadratmeter. Seglet märkt J10 153. Båten är byggd på Johannes Olssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust 1943 och var en av sex J 10:or som byggdes där detta år. Bordläggning av ek på spant av ek, kopparnitad. Akterspegel av ek. Däck av oregonpine, skarndäck och sarg av mahogny. Pållare av ek. Roder av ek och roderkult av fur. Tofter av ek i akter, medan tofter på sidorna saknas. Fem stöd för dessa senare tofter finns kvar. Allt trä fernissat. Botten svartmålad, vit vattenlinje. Gråmålade durkar. Till båten hör originalmast samt dacronsegel från 1968.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo