100
Föremålet visas i basutställningen Uddevalla genom tiderna, Bohusläns museum, Uddevalla. Tavla av en ångskonerten s/s Avena med ram i form av en livboj. Målningen är gjord på papp. Svart skrov med röda detaljer, två master samt skorsten som det kommer rök ur. Ovanför båten ljusblå himmel och under den ett mörkt blågrönt hav med ljusare vågstreck. Ramen av trä är målad i en nu mycket ljust grå nyans (från början vit?) och på fyra ställen finns dekoration av påklistrat bomullsband i samma färg med guldränder bredvid. Under bomullsbanden är en snodd trädd så att den ligger i lösa bågar runt hela ramen. Allt för att efterlikna en livboj. Upptill på ramen står: "Avena", nertill Uddevalla, målat i guldfärg och svart. På högra sidan finns en målad bild av rederiets flagga, röd (nu brunröd) med en vit cirkel i mitten där det står A. På vänstra sidan finns en bild av Sveriges handelsflagga, en tvärskuren svensk flagga som i övre inre fältet har unionsmärke använt 1844 - 1905 från unionen mellan Sverige och Norge. Datering till innan 1905 är gjord utifrån detta. Den angivna märkningen finns på tavlans baksida, skriven med bläck. 1823 flyttade skotske affärsmannen William Thorburn till Uddevalla. Han lade grunden till ett familjeföretag som under ett och ett halvt sekel hade största betydelse för Uddevallas ekonomi. William Thorburn tog fasta på den engelska efterfrågan på havre till alla de hästar som drog Londons cabs och landsvägsdiligenser. Firman Thorburn och söner köpte upp havre från bönderna i Bohuslän, Västergötland och Dalsland. Jordbruket inriktades alltmer på havreodling. 1874 startade William Thorburn ångbåtsförbildelse Uddevalla - London under namnet Ångbåtsaktiebolaget Avena. Avena är det första ordet i latinets beteckning på havre. De ingående fartygen i Ångbåtsaktiebolaget Avena var S/S Avena, S/S Sitona, S/S Annona och S/S Pollux. Järnångaren Avena gjorde snabba resor över Nordsjön och kallades "The North Sea Greyhound". Hon gick från Uddevalla söndag morgon med full havrelast, lossade tisdag och onsdag i Millwall Docks i London och var tillbaka i Uddevalla på fredagen. När havretrafiken minskade övergick fartygen till linjetrafik med styckegods mellan Uddevalla och London i regelbundna 14-dagars-turer. Avena byggdes 1873 och såldes ca 1917. Material i samlingarna kring Ångbåtsaktiebolaget Avena: UM25221 Halvmodell ångskonerten S/S Avena UM26971 Livbojstavla Ångskonerten S/S Avena UM26972 Livbojstavla Ångskonerten S/S Pollux UM23715 Skeppsporträtt Ångskonerten S/S Annona Tavlan hängde på 1930-1940-talen på Bohuslänska kustens kontor i Uddevalla hamn tillsammans med livbojstavlan UM26972. Uppgift om detta kommer från inlämnaren och användningstiden är angiven utifrån den uppgiften, men förmodligen har tavlan använts både tidigare och senare. Troligen har tavlan samma tillverkare som livbojstavla UM26972, se dettta nummer. Brukaren är tavlans sista ägare, Agnes Thorburn f 21/11 1909 i Uddevalla d 1998. Hon var dotter till konsul Charles Thorburn och hans hustru Valli. Se Bilagepärmen UM25221 för sammanställning om S/S Avena, S/S Sitona och notis "Spannmålsfraktare från Uddevalla". Litt.: Eriksson, Ulf, Klasson, Gunnar: Historien om Uddevalla. Uddevalla 1995. Kristiansson, Sten: Uddevalla stads historia, del III, 1806-1863. Uddevalla 1956. Thorburn, Bertil : Willm Thorburns söner. Ett blad ur den svenska havreexportens historia. Uddevalla 1951. Så här skriver Riksdagskommittén Sveriges Nationaldag om unionsflaggan: Under den svensk-norska unionens tid - 1814 till 1905 - var båda nationernas flaggor försedda med ett unionsmärke i det övre fältet intill stången. Det innehöll från 1844 element av båda ländernas flaggor och gick gemenligen under beteckningen "sillsallaten". Under inverkan av tvisterna med unionsbrodern spirade en svensk nationalism och vår flagga hissades allt oftare och av allt fler. Flaggfester på Skansen från och med 1893 och Stockholmsutställningen 1897 bidrog till populariteten. I samband med unionskrisen 1905 flaggades allmänt - på sommaren med blågul flagga med unionsmärke, på hösten, då brytningen var definitiv, utan märke! 1906 kom en ny flagglag, som för första gången skapade fasta regler för flaggans proportioner och färgnyanser. Nu fastslogs också, att den tretungadeflaggan endast skulle användas av kungahuset och av krigsmakten. Ang. Förvärvsort, Se Placering.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo