1
2
100
Sportmodellen av Iteracykeln med utanpåliggande växel och bockstyre. Kakifärgad. Allt på cykeln i original utom greppbanden på styret. Bakskärm trasig, fläckig sadel. Se utförlig artikel om Itercykelns uppkomst och misslyckade försäljning i Varbergs museums årsbok 1994. Till cykeln hör en reparationssats med en "Montera-själv-anvisning" UM027265:2 samt en handbok - se Bilagepärmen UM27265. Cykeln har först använts som uthyrningscykel för turister av ett företag i uddevallaområdet, men blev inte så populär där eftersom den uppfattade som instabil då den hade en tendens att "vobbla" när den var tungt lastad. Givaren köpte denna cykel av uthyrningsfirman för 500 kronor och använde den under några år för att köra kortare sträckor. Därefter har den stått undanställd. Givaren köpte cykeln på grund av att den var en teknisk innovation och lite spännande. Enligt givaren såldes begagnade Itera-cyklar till Söderhavet där de uppskattades för att de ej rostade i den fuktiga miljön. Insamlingsgruppen tackade först nej till erbjudandet och vidareberfodrade det till Röhsska museet, Göteborg, eftersom cykelns formgivningshistoria är intressantare än dess historia i bohuslänska sammanhang. Där tackade man emellertid nej eftersom cykeln inte var i nyskick. Eftersom den har en historia i Bohuslän - Sveriges plastlän - och är ett exempel på en mycket uppmärksammad produkt i detta material, har den ändå en plats i museets samlingar.
Photo: Bohusläns museum
Sportmodellen av Iteracykeln med utanpåliggande växel och bockstyre. Kakifärgad. Allt på cykeln i original utom greppbanden på styret. Bakskärm trasig, fläckig sadel. Se utförlig artikel om Itercykelns uppkomst och misslyckade försäljning i Varbergs museums årsbok 1994. Till cykeln hör en reparationssats med en "Montera-själv-anvisning" UM027265:2 samt en handbok - se Bilagepärmen UM27265. Cykeln har först använts som uthyrningscykel för turister av ett företag i uddevallaområdet, men blev inte så populär där eftersom den uppfattade som instabil då den hade en tendens att "vobbla" när den var tungt lastad. Givaren köpte denna cykel av uthyrningsfirman för 500 kronor och använde den under några år för att köra kortare sträckor. Därefter har den stått undanställd. Givaren köpte cykeln på grund av att den var en teknisk innovation och lite spännande. Enligt givaren såldes begagnade Itera-cyklar till Söderhavet där de uppskattades för att de ej rostade i den fuktiga miljön. Insamlingsgruppen tackade först nej till erbjudandet och vidareberfodrade det till Röhsska museet, Göteborg, eftersom cykelns formgivningshistoria är intressantare än dess historia i bohuslänska sammanhang. Där tackade man emellertid nej eftersom cykeln inte var i nyskick. Eftersom den har en historia i Bohuslän - Sveriges plastlän - och är ett exempel på en mycket uppmärksammad produkt i detta material, har den ändå en plats i museets samlingar.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo