412 Tillstånd vid förvärv: Obegagnat
Kosteröl
Kosterölen tillverkas av Grebbestad Bryggeri och har en styrka på 3,5 volymprocent.
Bohusläns museum köpte ölen i Sydkosters Livs 16 ...
412 Tillstånd vid förvärv: Obegagnat
Kosteröl
Kosterölen tillverkas av Grebbestad Bryggeri och har en styrka på 3,5 volymprocent.
Bohusläns museum köpte ölen i Sydkosters Livs 16 januari 2001.
Föremålet visades i utställningen Moderna skärgårdsbor på Bohusläns museum 2002.
Utställningstext:
Kosteröl
En kall öl till kvällssillen eller köttbllarna, eller när familjen väl har kommit in till gästhamnen.
Många köper Kosteröl för att den smakar gott. Men många köper också ölen som souvenir att ta hem efter semestern.
Det är med ölförsäljningen som med kusten i övrigt - här finns en dominerande julisäsong. Försäljningen beror också på hur vädret är, en kall öl är fint för varma sommarkvällar. I somras när Kosterölen tog slut, blev många av båtsemesterfirarna besvikna.
Grebbestad Bryggeri - är et lokalt företag. 1996 sattes den första brygden och nu har man försäljning från Svinesund i norr till Göteborg i söder.
När smakar en Kosteröl bäst?
Hvergang på Koster!
Telefonsamtal med Stefan Niklasson 2 februari 2001:
Stefan driver Sydkosters Livs sedan 1 april 1987 tillsammans med sin fru Siw. De tog då över affären HGs Livs (Henning Gustavsson) som funnits sedan 1950-talet. Det var då en Konsumbutik. På den tiden fanns det ytterligare en livsmedelsaffär, Axel Nilssons i gamla telegrafen.
Sydkosters Livs har sålt Kosteröl i c:a 5 år. Under år 2000 såldes 2300 flaskor i affären och ytterligare 250 serverade i glas i caféet.
Många köper Kosterölen för att den smakar gott, säger Stefan men tillägger att det är många som köper ölen som en souvenir att ta med hem efter semestern eller bjuda gäster på.
Affären för även Granit- en annan sort från Grebbestad Bryggeri. Den har en lägre alkoholhalt, 2,8 volymprocent och säljs i mindre omfattning. Den smakar bättre som starköl, säger Stefan.
Sydkosters Livs är utlämningsställe för Systembolaget. Kosterölen finns även som starköl och Stefan berättar att han förmedlar en del men har inte tillgång till någon statistik. Det händer att folk beställer Kosteröl som starköl till exempelvis en födelsedagsfest.
Stefan berättar att Grebbestad Bryggeri är ganska flexibelt och om man beställer mer än fyra pall kan man få ett eget öl. Han berättar att Råssö har ett eget öl och det finns en diskussion på Koster om ett eget "Fyröl".
Telefonsamtal med Lars Wennerås 8 februari 2000
Lars Wennerås äger och driver Grebbestad Bryggeri tillsammans med sin hustru Ann. Lars berättar att bryggeriet sålde 108 000 liter = 215 000 flaskor Kosteröl av styrkan 3,5 volymprocent under 2000. Av starkölet av märket Kosteröl såldes 98 300 flaskor. Lars är osäker på hur mycket av detta som säljs på just Kosteröarna men säger att merparten säljs utanför öarna och bara knappt 10 pall (1 pall = 675 flaskor) säljs på Koster.
Bryggeriet har även andra märken; Granit i två styrkor och Julöl. Under 2000 såldes 160 000 flaskor av märket Granit med starkölsstyrka. Lars säger att det är svårt för beställare att få egna märken. Man måste beställa stora mängder för att få en egen etikett och bryggeriet vill hellre sälja flaskor med sina egna etiketter.
Bryggeriet bildades 1995 och 3 maj 1996 satte men den första brygden och började leverera på sommaren samma år. År 2000 hade företaget en omsättning på c:a 7,5 miljoner kronor och man har fem heltids- och 3 deltidsanställda.
Företaget har en bryggare som har tagit fram ölsorterna utom Granit som fanns innan bryggaren anställdes. Lars berättar att man beställer en viss karaktär av bryggaren som kan ta fram en sort som uppfyller önskemålen.
Ölförsäljningen är starkt säsongsbetonad, berättar Lars Wennerås. Man säljer mer öl under en vecka i juli än under hela januari. 30% av årsproduktionen säljs under åtta veckor på sommaren. Detta gäller såväl små bryggerier som stora som exempelvis Pripps. Många vill dricka kall öl under den varma sommaren. "Det är som glass", säger Lars. Försäljningen är helt beroende av vädret. Säsongen avtar redan i början av augusti då det bara är full fart under helgerna. Det är med ölförsäljningen som på kusten i övrigt, säger Lars, att folk kommer ut under industrisemestern och helgerna. Försäljningen avstannar markant när skolorna börjar. Över jul går det bättre igen och försäljningen är nästan som under juli. Julölen har dock en extremt kort säsong. Det börjar med julborden före jul och har sin kulmen c:a 1 * vecka före jul sedan avstannar det direkt efter jul. Försäljningen av julölen är livsviktig för bryggerierna då den säsongen ligger när det är som sämst annars. Bryggerierna har svårt att överleva utan julölen och detta säger Lars gäller för både små och stora bryggerier.
De små bryggerierna började växa fram de sista 6-8 åren men enligt Lars ser men sedan 2 år en nedgång med 5-7 konkurser. Ett par av de konkursdrabbade bryggerierna har dock återuppstått igen.
Grebbestad Bryggeri säljer sina produkter inom ett område från Svinesund i norr till Göteborg i söder och med Trollhättan och Vänersborg som gräns i öster. Det är ingen idé, säger Lars, att slåss med "storebror", det är bara priskrig. Starkölen som säljs via Systembolaget sprids via deras kanaler vilket gör att man kan få tag i bryggeriets starköl även på andra platser.
Lars har drivit eget i femton år och har fyra företag i en liten koncern. Ett av företagen säljer utrustning till fartyg. Innan dess arbetade han på Mölnlycke och några år i USA.
Lars fru Ann jobbar på bryggeriet med bl.a. administration. Hon är dock utbildad barnmorska och kommer så småningom att söka sig tillbaka till vården nu när bryggeriet är etablerat, berättar Lars.
Kosterölen ingår i insamlingen i projektet Moderna skärgårdsbor, UM27511 - UM27595 och kommer från Sydkoster.
För övrigt material från Kosteröarna, se UM27511 - UM27520.
Från Kosteröarna:
27511 Lastmoped samt två färgfoton
27512 Hyrcykel med barnsadel
27513 Engångsgrill, 2 st
27514 Kosteröl, 2 st
27515 Fröpåsar, 9 st
27516 Frökatalog
27517 Recept/bok
27518 Beskrivning och recept
27519 Turlista för Kosterbåten, 1 st
27520 Kosterbladet (turisttidning)
arkiv Reklamblad Sydkoster Mekaniska
För information om projektet Moderna Skärgårdsbor, se UM27511.
Litt: Sjöholm, Carina. Moderna skärgårdsbor i gammal kultur. Skrifter utgivna av Bohusläns museum och Bohusläns hembygdsförbund nr 73. Bohusläns museums förlag.
Avsnittet om Kosteröarna s. 47 - 74.
About the object
about
412 Tillstånd vid förvärv: Obegagnat
Kosteröl
Kosterölen tillverkas av Grebbestad Bryggeri och har en styrka på 3,5 volymprocent.
Bohusläns museum köpte ölen i Sydkosters Livs 16 januari 2001.
Föremålet visades i utställningen Moderna skärgårdsbor på Bohusläns museum 2002.
Utställningstext:
Kosteröl
En kall öl till kvällssill...
412 Tillstånd vid förvärv: Obegagnat
Kosteröl
Kosterölen tillverkas av Grebbestad Bryggeri och har en styrka på 3,5 volymprocent.
Bohusläns museum köpte ölen i Sydkosters Livs 16 januari 2001.
Föremålet visades i utställningen Moderna skärgårdsbor på Bohusläns museum 2002.
Utställningstext:
Kosteröl
En kall öl till kvällssillen eller köttbllarna, eller när familjen väl har kommit in till gästhamnen.
Många köper Kosteröl för att den smakar gott. Men många köper också ölen som souvenir att ta hem efter semestern.
Det är med ölförsäljningen som med kusten i övrigt - här finns en dominerande julisäsong. Försäljningen beror också på hur vädret är, en kall öl är fint för varma sommarkvällar. I somras när Kosterölen tog slut, blev många av båtsemesterfirarna besvikna.
Grebbestad Bryggeri - är et lokalt företag. 1996 sattes den första brygden och nu har man försäljning från Svinesund i norr till Göteborg i söder.
När smakar en Kosteröl bäst?
Hvergang på Koster!
Telefonsamtal med Stefan Niklasson 2 februari 2001:
Stefan driver Sydkosters Livs sedan 1 april 1987 tillsammans med sin fru Siw. De tog då över affären HGs Livs (Henning Gustavsson) som funnits sedan 1950-talet. Det var då en Konsumbutik. På den tiden fanns det ytterligare en livsmedelsaffär, Axel Nilssons i gamla telegrafen.
Sydkosters Livs har sålt Kosteröl i c:a 5 år. Under år 2000 såldes 2300 flaskor i affären och ytterligare 250 serverade i glas i caféet.
Många köper Kosterölen för att den smakar gott, säger Stefan men tillägger att det är många som köper ölen som en souvenir att ta med hem efter semestern eller bjuda gäster på.
Affären för även Granit- en annan sort från Grebbestad Bryggeri. Den har en lägre alkoholhalt, 2,8 volymprocent och säljs i mindre omfattning. Den smakar bättre som starköl, säger Stefan.
Sydkosters Livs är utlämningsställe för Systembolaget. Kosterölen finns även som starköl och Stefan berättar att han förmedlar en del men har inte tillgång till någon statistik. Det händer att folk beställer Kosteröl som starköl till exempelvis en födelsedagsfest.
Stefan berättar att Grebbestad Bryggeri är ganska flexibelt och om man beställer mer än fyra pall kan man få ett eget öl. Han berättar att Råssö har ett eget öl och det finns en diskussion på Koster om ett eget "Fyröl".
Telefonsamtal med Lars Wennerås 8 februari 2000
Lars Wennerås äger och driver Grebbestad Bryggeri tillsammans med sin hustru Ann. Lars berättar att bryggeriet sålde 108 000 liter = 215 000 flaskor Kosteröl av styrkan 3,5 volymprocent under 2000. Av starkölet av märket Kosteröl såldes 98 300 flaskor. Lars är osäker på hur mycket av detta som säljs på just Kosteröarna men säger att merparten säljs utanför öarna och bara knappt 10 pall (1 pall = 675 flaskor) säljs på Koster.
Bryggeriet har även andra märken; Granit i två styrkor och Julöl. Under 2000 såldes 160 000 flaskor av märket Granit med starkölsstyrka. Lars säger att det är svårt för beställare att få egna märken. Man måste beställa stora mängder för att få en egen etikett och bryggeriet vill hellre sälja flaskor med sina egna etiketter.
Bryggeriet bildades 1995 och 3 maj 1996 satte men den första brygden och började leverera på sommaren samma år. År 2000 hade företaget en omsättning på c:a 7,5 miljoner kronor och man har fem heltids- och 3 deltidsanställda.
Företaget har en bryggare som har tagit fram ölsorterna utom Granit som fanns innan bryggaren anställdes. Lars berättar att man beställer en viss karaktär av bryggaren som kan ta fram en sort som uppfyller önskemålen.
Ölförsäljningen är starkt säsongsbetonad, berättar Lars Wennerås. Man säljer mer öl under en vecka i juli än under hela januari. 30% av årsproduktionen säljs under åtta veckor på sommaren. Detta gäller såväl små bryggerier som stora som exempelvis Pripps. Många vill dricka kall öl under den varma sommaren. "Det är som glass", säger Lars. Försäljningen är helt beroende av vädret. Säsongen avtar redan i början av augusti då det bara är full fart under helgerna. Det är med ölförsäljningen som på kusten i övrigt, säger Lars, att folk kommer ut under industrisemestern och helgerna. Försäljningen avstannar markant när skolorna börjar. Över jul går det bättre igen och försäljningen är nästan som under juli. Julölen har dock en extremt kort säsong. Det börjar med julborden före jul och har sin kulmen c:a 1 * vecka före jul sedan avstannar det direkt efter jul. Försäljningen av julölen är livsviktig för bryggerierna då den säsongen ligger när det är som sämst annars. Bryggerierna har svårt att överleva utan julölen och detta säger Lars gäller för både små och stora bryggerier.
De små bryggerierna började växa fram de sista 6-8 åren men enligt Lars ser men sedan 2 år en nedgång med 5-7 konkurser. Ett par av de konkursdrabbade bryggerierna har dock återuppstått igen.
Grebbestad Bryggeri säljer sina produkter inom ett område från Svinesund i norr till Göteborg i söder och med Trollhättan och Vänersborg som gräns i öster. Det är ingen idé, säger Lars, att slåss med "storebror", det är bara priskrig. Starkölen som säljs via Systembolaget sprids via deras kanaler vilket gör att man kan få tag i bryggeriets starköl även på andra platser.
Lars har drivit eget i femton år och har fyra företag i en liten koncern. Ett av företagen säljer utrustning till fartyg. Innan dess arbetade han på Mölnlycke och några år i USA.
Lars fru Ann jobbar på bryggeriet med bl.a. administration. Hon är dock utbildad barnmorska och kommer så småningom att söka sig tillbaka till vården nu när bryggeriet är etablerat, berättar Lars.
Kosterölen ingår i insamlingen i projektet Moderna skärgårdsbor, UM27511 - UM27595 och kommer från Sydkoster.
För övrigt material från Kosteröarna, se UM27511 - UM27520.
Från Kosteröarna:
27511 Lastmoped samt två färgfoton
27512 Hyrcykel med barnsadel
27513 Engångsgrill, 2 st
27514 Kosteröl, 2 st
27515 Fröpåsar, 9 st
27516 Frökatalog
27517 Recept/bok
27518 Beskrivning och recept
27519 Turlista för Kosterbåten, 1 st
27520 Kosterbladet (turisttidning)
arkiv Reklamblad Sydkoster Mekaniska
För information om projektet Moderna Skärgårdsbor, se UM27511.
Litt: Sjöholm, Carina. Moderna skärgårdsbor i gammal kultur. Skrifter utgivna av Bohusläns museum och Bohusläns hembygdsförbund nr 73. Bohusläns museums förlag.
Avsnittet om Kosteröarna s. 47 - 74.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».