1
13
100
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
24-25 fots motorsnipa med kryssarakter. Kryssarakter, "rodert på ryggen", betyder att snipan istället för det vanliga utanpåliggande rodret har en mjukt rundad akter med fylligt akterskepp där en hjärtstock sitter inbyggd och avslutas en roderspade som sticker ut under aktern. Detta ger båten god bärighet och goda strömningsegenskaper. Klinkbyggt skrov i ek på ek, bordläggningen kopparnitad, spanten naglade med enepinnar. Bordläggningens ek har vuxit på Visingsö, där staten på 1830-talet planterade ek för flottans behov. När eken var avverkningsbar såldes den till andra ändamål. Ruff av mahogny och dukad oregonepine (?) (taket). Två runda fönster på vardera ruffsidorna. Stor sittbrunn med vindrutor fördelade på fyra rutor varav den högra (?) är öppningsbar. Däck av oregonpine. Inombordsmotor Volvo Penta, MD2 b. Mast (H 10,3 m) och bom (L 3,1 m) av oregonpine. Frälsarkrans i original på rufftaket med namnet "Lisen" på (den förste ägarens hustrus namn).
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo