1
4
100
Oktant i trekantigt schatull av mahogny med sinkade fogar. Oktant med ram av ebenholts, mätskala av elfenben. På oktantens trädel inristade initialerna HL [?] Schatull med lock med upphöjning för instrumentet som stängs med två haspar och innanförliggande mässingslås, nyckelhål där nyckehålsskylt och nyckel saknas. Lådan är illa medfaren med sprickor och materialbortfall, ett trasigt gångjärn. Locket undertill lagat med påspikade tunna mässingsbleck. På lockets insida fastklistrad pappersetikett med tryckt text i olika stilsorter: W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant 6 & 7, DOCK- STREET, HULL. BAROMETERS SEXTANTS QUADRANTS COMPASSES SPY GLASSES LOG GLASSES SHIPS’ FLAGS TAR PITCH ROSIN TURPENTINE SCRAPERS BALLAST SHOVELS DECK LIGHTS BRUSCHES NAILS MOPS OAKUM &c. BEEF in CASKS PORK Do. BUTTER ALE PORTER SHIPS’ BEER SIGNAL LANTHORNS, FOG BELLS AND FOG HORNS CHARTS FOR ALL PARTS OF THE WORLD. TEA, COFFE, SUGAR, SYRUP & C På lockets insida antecknat med blyerts "Gerda". Följande uppgifter om W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant Hilmer Ferdinand Edman, Flatön var kompassmakare, hemmansägare och sjökapten. Det finns tre generationer kompassmakare på Flatön: 1. Hans Johan Edman, Fiskebäckskil. 2. Dennes son, Hilmer Ferdinand Edman, Flatön (1848 - 1938). 3. Dennes son, Folke Edman, Ängön (1909 - 1993) Till gåvan hör också en kompass. Briggen Gerda byggdes 1868 på Olof August Bodins varv i Gävle. Hon såldes året därpå till ett rederi i Mollösund. Fartyget hade en besättning på nio man, alla från Orust utom en som var från Tjörn. Den första skepparen hette Johan Thorbjörnsson. Under 60 år gick Gerda i fraktfart med stångjärn, trä, lera, kalk och kol till hamnar i Sverige, Medelhavet och England. Fartyget bytte ägare flera gånger, bl. a. med Hilmer Ferdinand Edman från Flatön som ägare. Gerda blev till slut den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Briggen såldes till Gävle stad 1930 av sin siste ägare där hon blev liggande som museifartyg. Hon sjönk så småningom vid kaj och eldades upp 1959. Sommaren 2000 sjösattes Nya Briggen Gerda från Gerdavarvet efter ett flerårigt bygge i ideella Föreningen Gerdas regi. Föreningen ville ta vara på kunskap som håller på att försvinna genom utbildning av nya besättningsmän som kan segla och framföra ett råtacklat segelfartyg. Stiftelsen gick dock i konkurs och Gerda köptes av ett finskt företag, Fregatti Oy. I april 2010 avseglade Gerda mot Finland. Briggen Gerda är med i modellen "Panorama över Fiskebäckskils hamn på 1880-talet", av John Emil Olsson som nummer 19 med text: Brigg Gerda, befälhavare F. Edman, Flatön, se UM005807.
Photo: Bohusläns museum
Oktant i trekantigt schatull av mahogny med sinkade fogar. Oktant med ram av ebenholts, mätskala av elfenben. På oktantens trädel inristade initialerna HL [?] Schatull med lock med upphöjning för instrumentet som stängs med två haspar och innanförliggande mässingslås, nyckelhål där nyckehålsskylt och nyckel saknas. Lådan är illa medfaren med sprickor och materialbortfall, ett trasigt gångjärn. Locket undertill lagat med påspikade tunna mässingsbleck. På lockets insida fastklistrad pappersetikett med tryckt text i olika stilsorter: W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant 6 & 7, DOCK- STREET, HULL. BAROMETERS SEXTANTS QUADRANTS COMPASSES SPY GLASSES LOG GLASSES SHIPS’ FLAGS TAR PITCH ROSIN TURPENTINE SCRAPERS BALLAST SHOVELS DECK LIGHTS BRUSCHES NAILS MOPS OAKUM &c. BEEF in CASKS PORK Do. BUTTER ALE PORTER SHIPS’ BEER SIGNAL LANTHORNS, FOG BELLS AND FOG HORNS CHARTS FOR ALL PARTS OF THE WORLD. TEA, COFFE, SUGAR, SYRUP & C På lockets insida antecknat med blyerts "Gerda". Följande uppgifter om W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant Hilmer Ferdinand Edman, Flatön var kompassmakare, hemmansägare och sjökapten. Det finns tre generationer kompassmakare på Flatön: 1. Hans Johan Edman, Fiskebäckskil. 2. Dennes son, Hilmer Ferdinand Edman, Flatön (1848 - 1938). 3. Dennes son, Folke Edman, Ängön (1909 - 1993) Till gåvan hör också en kompass. Briggen Gerda byggdes 1868 på Olof August Bodins varv i Gävle. Hon såldes året därpå till ett rederi i Mollösund. Fartyget hade en besättning på nio man, alla från Orust utom en som var från Tjörn. Den första skepparen hette Johan Thorbjörnsson. Under 60 år gick Gerda i fraktfart med stångjärn, trä, lera, kalk och kol till hamnar i Sverige, Medelhavet och England. Fartyget bytte ägare flera gånger, bl. a. med Hilmer Ferdinand Edman från Flatön som ägare. Gerda blev till slut den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Briggen såldes till Gävle stad 1930 av sin siste ägare där hon blev liggande som museifartyg. Hon sjönk så småningom vid kaj och eldades upp 1959. Sommaren 2000 sjösattes Nya Briggen Gerda från Gerdavarvet efter ett flerårigt bygge i ideella Föreningen Gerdas regi. Föreningen ville ta vara på kunskap som håller på att försvinna genom utbildning av nya besättningsmän som kan segla och framföra ett råtacklat segelfartyg. Stiftelsen gick dock i konkurs och Gerda köptes av ett finskt företag, Fregatti Oy. I april 2010 avseglade Gerda mot Finland. Briggen Gerda är med i modellen "Panorama över Fiskebäckskils hamn på 1880-talet", av John Emil Olsson som nummer 19 med text: Brigg Gerda, befälhavare F. Edman, Flatön, se UM005807.
Photo: Bohusläns museum
Oktant i trekantigt schatull av mahogny med sinkade fogar. Oktant med ram av ebenholts, mätskala av elfenben. På oktantens trädel inristade initialerna HL [?] Schatull med lock med upphöjning för instrumentet som stängs med två haspar och innanförliggande mässingslås, nyckelhål där nyckehålsskylt och nyckel saknas. Lådan är illa medfaren med sprickor och materialbortfall, ett trasigt gångjärn. Locket undertill lagat med påspikade tunna mässingsbleck. På lockets insida fastklistrad pappersetikett med tryckt text i olika stilsorter: W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant 6 & 7, DOCK- STREET, HULL. BAROMETERS SEXTANTS QUADRANTS COMPASSES SPY GLASSES LOG GLASSES SHIPS’ FLAGS TAR PITCH ROSIN TURPENTINE SCRAPERS BALLAST SHOVELS DECK LIGHTS BRUSCHES NAILS MOPS OAKUM &c. BEEF in CASKS PORK Do. BUTTER ALE PORTER SHIPS’ BEER SIGNAL LANTHORNS, FOG BELLS AND FOG HORNS CHARTS FOR ALL PARTS OF THE WORLD. TEA, COFFE, SUGAR, SYRUP & C På lockets insida antecknat med blyerts "Gerda". Följande uppgifter om W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant Hilmer Ferdinand Edman, Flatön var kompassmakare, hemmansägare och sjökapten. Det finns tre generationer kompassmakare på Flatön: 1. Hans Johan Edman, Fiskebäckskil. 2. Dennes son, Hilmer Ferdinand Edman, Flatön (1848 - 1938). 3. Dennes son, Folke Edman, Ängön (1909 - 1993) Till gåvan hör också en kompass. Briggen Gerda byggdes 1868 på Olof August Bodins varv i Gävle. Hon såldes året därpå till ett rederi i Mollösund. Fartyget hade en besättning på nio man, alla från Orust utom en som var från Tjörn. Den första skepparen hette Johan Thorbjörnsson. Under 60 år gick Gerda i fraktfart med stångjärn, trä, lera, kalk och kol till hamnar i Sverige, Medelhavet och England. Fartyget bytte ägare flera gånger, bl. a. med Hilmer Ferdinand Edman från Flatön som ägare. Gerda blev till slut den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Briggen såldes till Gävle stad 1930 av sin siste ägare där hon blev liggande som museifartyg. Hon sjönk så småningom vid kaj och eldades upp 1959. Sommaren 2000 sjösattes Nya Briggen Gerda från Gerdavarvet efter ett flerårigt bygge i ideella Föreningen Gerdas regi. Föreningen ville ta vara på kunskap som håller på att försvinna genom utbildning av nya besättningsmän som kan segla och framföra ett råtacklat segelfartyg. Stiftelsen gick dock i konkurs och Gerda köptes av ett finskt företag, Fregatti Oy. I april 2010 avseglade Gerda mot Finland. Briggen Gerda är med i modellen "Panorama över Fiskebäckskils hamn på 1880-talet", av John Emil Olsson som nummer 19 med text: Brigg Gerda, befälhavare F. Edman, Flatön, se UM005807.
Photo: Bohusläns museum
Oktant i trekantigt schatull av mahogny med sinkade fogar. Oktant med ram av ebenholts, mätskala av elfenben. På oktantens trädel inristade initialerna HL [?] Schatull med lock med upphöjning för instrumentet som stängs med två haspar och innanförliggande mässingslås, nyckelhål där nyckehålsskylt och nyckel saknas. Lådan är illa medfaren med sprickor och materialbortfall, ett trasigt gångjärn. Locket undertill lagat med påspikade tunna mässingsbleck. På lockets insida fastklistrad pappersetikett med tryckt text i olika stilsorter: W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant 6 & 7, DOCK- STREET, HULL. BAROMETERS SEXTANTS QUADRANTS COMPASSES SPY GLASSES LOG GLASSES SHIPS’ FLAGS TAR PITCH ROSIN TURPENTINE SCRAPERS BALLAST SHOVELS DECK LIGHTS BRUSCHES NAILS MOPS OAKUM &c. BEEF in CASKS PORK Do. BUTTER ALE PORTER SHIPS’ BEER SIGNAL LANTHORNS, FOG BELLS AND FOG HORNS CHARTS FOR ALL PARTS OF THE WORLD. TEA, COFFE, SUGAR, SYRUP & C På lockets insida antecknat med blyerts "Gerda". Följande uppgifter om W. B. HARRISON Ship Chandler Provision Merchant Hilmer Ferdinand Edman, Flatön var kompassmakare, hemmansägare och sjökapten. Det finns tre generationer kompassmakare på Flatön: 1. Hans Johan Edman, Fiskebäckskil. 2. Dennes son, Hilmer Ferdinand Edman, Flatön (1848 - 1938). 3. Dennes son, Folke Edman, Ängön (1909 - 1993) Till gåvan hör också en kompass. Briggen Gerda byggdes 1868 på Olof August Bodins varv i Gävle. Hon såldes året därpå till ett rederi i Mollösund. Fartyget hade en besättning på nio man, alla från Orust utom en som var från Tjörn. Den första skepparen hette Johan Thorbjörnsson. Under 60 år gick Gerda i fraktfart med stångjärn, trä, lera, kalk och kol till hamnar i Sverige, Medelhavet och England. Fartyget bytte ägare flera gånger, bl. a. med Hilmer Ferdinand Edman från Flatön som ägare. Gerda blev till slut den äldsta briggen i Europas handelsflotta. Briggen såldes till Gävle stad 1930 av sin siste ägare där hon blev liggande som museifartyg. Hon sjönk så småningom vid kaj och eldades upp 1959. Sommaren 2000 sjösattes Nya Briggen Gerda från Gerdavarvet efter ett flerårigt bygge i ideella Föreningen Gerdas regi. Föreningen ville ta vara på kunskap som håller på att försvinna genom utbildning av nya besättningsmän som kan segla och framföra ett råtacklat segelfartyg. Stiftelsen gick dock i konkurs och Gerda köptes av ett finskt företag, Fregatti Oy. I april 2010 avseglade Gerda mot Finland. Briggen Gerda är med i modellen "Panorama över Fiskebäckskils hamn på 1880-talet", av John Emil Olsson som nummer 19 med text: Brigg Gerda, befälhavare F. Edman, Flatön, se UM005807.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo