1
5
100
Kontinent: Afrika Enligt litteraturen är vävnader av detta slaget utförda av stammar som levde i området Kasai i södra delen av forna Belgiska Kongo, senare Zaire. Man pratar om det på 1600-talet bildade Kuba-riket. Ett folk inom Kuba, Shoowa-stammen, var kända för sin mycket speciella och högt skattade broderiteknik. Det var männen i Shoowa-stammen som vävde, medan kvinnorna broderade de geometriska mönstren. Rombiska former broderade i gult och brunt mot ljusare gulvit tuskaftsbotten. Flossakaraktär på delar av broderiet. Mönstren indelade i nio kvadratiska fält. Stadkanterna på vävnaden är vikta och fållade mot framsidan med förstygn; likaså fållarna i längdriktningen. Litt.: Artikel i Hemslöjden nr 4/1990, "Den saboterade symmetrin", Olle Nessle, s. 14-15. Uppgifter om E. Göransson i Knut Adrian Anderssons katalog samt historik om samlingen: Se UM61.03.001
Photo: Bohusläns museum
Kontinent: Afrika Enligt litteraturen är vävnader av detta slaget utförda av stammar som levde i området Kasai i södra delen av forna Belgiska Kongo, senare Zaire. Man pratar om det på 1600-talet bildade Kuba-riket. Ett folk inom Kuba, Shoowa-stammen, var kända för sin mycket speciella och högt skattade broderiteknik. Det var männen i Shoowa-stammen som vävde, medan kvinnorna broderade de geometriska mönstren. Rombiska former broderade i gult och brunt mot ljusare gulvit tuskaftsbotten. Flossakaraktär på delar av broderiet. Mönstren indelade i nio kvadratiska fält. Stadkanterna på vävnaden är vikta och fållade mot framsidan med förstygn; likaså fållarna i längdriktningen. Litt.: Artikel i Hemslöjden nr 4/1990, "Den saboterade symmetrin", Olle Nessle, s. 14-15. Uppgifter om E. Göransson i Knut Adrian Anderssons katalog samt historik om samlingen: Se UM61.03.001
Photo: Bohusläns museum
Kontinent: Afrika Enligt litteraturen är vävnader av detta slaget utförda av stammar som levde i området Kasai i södra delen av forna Belgiska Kongo, senare Zaire. Man pratar om det på 1600-talet bildade Kuba-riket. Ett folk inom Kuba, Shoowa-stammen, var kända för sin mycket speciella och högt skattade broderiteknik. Det var männen i Shoowa-stammen som vävde, medan kvinnorna broderade de geometriska mönstren. Rombiska former broderade i gult och brunt mot ljusare gulvit tuskaftsbotten. Flossakaraktär på delar av broderiet. Mönstren indelade i nio kvadratiska fält. Stadkanterna på vävnaden är vikta och fållade mot framsidan med förstygn; likaså fållarna i längdriktningen. Litt.: Artikel i Hemslöjden nr 4/1990, "Den saboterade symmetrin", Olle Nessle, s. 14-15. Uppgifter om E. Göransson i Knut Adrian Anderssons katalog samt historik om samlingen: Se UM61.03.001
Photo: Bohusläns museum
Kontinent: Afrika Enligt litteraturen är vävnader av detta slaget utförda av stammar som levde i området Kasai i södra delen av forna Belgiska Kongo, senare Zaire. Man pratar om det på 1600-talet bildade Kuba-riket. Ett folk inom Kuba, Shoowa-stammen, var kända för sin mycket speciella och högt skattade broderiteknik. Det var männen i Shoowa-stammen som vävde, medan kvinnorna broderade de geometriska mönstren. Rombiska former broderade i gult och brunt mot ljusare gulvit tuskaftsbotten. Flossakaraktär på delar av broderiet. Mönstren indelade i nio kvadratiska fält. Stadkanterna på vävnaden är vikta och fållade mot framsidan med förstygn; likaså fållarna i längdriktningen. Litt.: Artikel i Hemslöjden nr 4/1990, "Den saboterade symmetrin", Olle Nessle, s. 14-15. Uppgifter om E. Göransson i Knut Adrian Anderssons katalog samt historik om samlingen: Se UM61.03.001
Photo: Bohusläns museum
Kontinent: Afrika Enligt litteraturen är vävnader av detta slaget utförda av stammar som levde i området Kasai i södra delen av forna Belgiska Kongo, senare Zaire. Man pratar om det på 1600-talet bildade Kuba-riket. Ett folk inom Kuba, Shoowa-stammen, var kända för sin mycket speciella och högt skattade broderiteknik. Det var männen i Shoowa-stammen som vävde, medan kvinnorna broderade de geometriska mönstren. Rombiska former broderade i gult och brunt mot ljusare gulvit tuskaftsbotten. Flossakaraktär på delar av broderiet. Mönstren indelade i nio kvadratiska fält. Stadkanterna på vävnaden är vikta och fållade mot framsidan med förstygn; likaså fållarna i längdriktningen. Litt.: Artikel i Hemslöjden nr 4/1990, "Den saboterade symmetrin", Olle Nessle, s. 14-15. Uppgifter om E. Göransson i Knut Adrian Anderssons katalog samt historik om samlingen: Se UM61.03.001
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo