1
17
100
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Skulptur av riddare i 1600-talsrustning med slutet visir. Riddarens fältbindel är draperad från höger axel snett över bröstet och hjälmens plymer sträcker sig även ned utmed ryggen. Huvudet är kraftigt vridet mot höger och höger arm hålls framsträckt. Vänster arm förefaller ha varit sträckt utmed sidan. Vänster underben är delvis fragmentariskt men har tydligen varit placerat bakom höger ben som är lätt böjt. Skulpturen är snidad i ett stycke så när som på armar, höftparti och fötternas ytterändar som är utförda separat och fastsatta med dymlingar och spikar. Troligtvis har skulpturen varit utrustad med svärd eller lans, kanske också sköld. Skulpturen har ett mycket kraftigt bakstycke. Sett från sidan är bakstycket närmast kilformigt och dess baksida är upptill försedd med en klossliknande, snedställd "puckel" som i det närmaste täcker hela övre delen av bakstyckets baksida. I övrigt är denna slät. Bakstycket är snidat separat och skarven går utmed figurens rygg. Hjälmens plymer fortsätter ut över bakstyckets sidor. Genom bakstyckets kraftiga bredd upptill blir det parti som täcker figurens hjässa ovanligt långt. Figuren är i det närmaste diagonalställd i förhållande till bakstyckets bakre kant vilket ger den en framåtlutande hållning. Text in English: Sculpture of a knight in seventeenth-century armour with closed visor. His field badge is draped from his right shoulder across and over his chest. His elegant plumes fall down his back. The head is twisted sharply to the right and the right arm is held out in front. The left arm appears to fall beside his left leg beneath the field badge. The lower left leg is rather fragmentary but was obviously placed partially behind the right leg, which is slightly bent. The sculpture has a very robust reverse side which, when seen in profile, is almost wedge-shaped. The upper reverse side has a block-like, angled "hump" which virtually covers the upper part of the back-planking's reverse side. Otherwise it is smooth. The whole of the back-planking has been carved separately from the actual figure, the seam runs along the back-planking's sides. Because the back-planking is so wide at the top there is a section that goes quite a long way out over the figure's head. The figure is positioned almost diagonally in relation to the reverse side of the back-planking, which gives the figure a forward-leaning posture.
Photo: Vasamuseet
Accept license and download photo