Skulptur föreställande harpspelande kung David.
Skulpturen påträffades utanför Vasa, i samband med dykundersökningar kring akterstäven.
I samband med skulpturens bärgning iakttogs tydliga spår av guld på stövlar och krona samt spår av röd bemålning på rustningsärmarna samt vitt på tunican.
Placering på skeppet
Skulpturen är placerad i mitten, på nedre delen av det undre aktergalleriet.
Ikonografi
Den rustningsklädda mansfiguren är utrustad med två attribut, kronan och det harpliknande instrumentet, med vars hjälp vi kan avslöja figurens identitet. Det råder ingen tvekan om att det är David, judakonungen, som är avbildad.
Kung David förekommer i såväl den medeltida bildkonsten som i renässanskonsten, vanligen i två former: antingen som en ung och smäcker gosse, den unge David och Goliats besegrare eller som den gamle och vise, skäggprydde konungen och psalmdiktaren, som med sin harpa eller psalterium ofta ingick i orgelfasadernas figurala utsmyckning och verkade som kyrkmusikanternas skyddshelgon.
Det är inte förvånande att vi möter kung David i Vasas skulpturala utsmyckning. Gamla testamentet hade en stark position i 1600-talets religiösa Sverige ofta i anslutning till hyllningar riktade till Gustav II Adolf.
Kännedom och kunskap om Davids och andra gammeltestamentliga gestalter kunde konstnärerna erhålla främst genom illustrerade bibelutgåvor, t ex Gustav Adolfsbibeln från 1618, men också genom en rad olika "bilderböcker" och kopparstuckna blad med motiv ur Gamla Testamentets böcker, utförda av nederländska och tyska 1500-tals grafiker.
I dylika bildframställningar återges de agerande personerna vanligtvis iförda antika, romerska rustningar. David och andra israeliska kungar och ledare avbildas som om de vore romerska härförare eller kejsare. Detta var helt i linje med renässansens uppfattning om hur den ideala hjältebilden skulle gestaltas.
Den romerska stridsmunderingen tillmättes också ett särskilt symbolvärde som uttryck för att rustningens bärare var en gestalt av högre resning. På samma grunder kunde tidens furstar och högadliga låta avbilda sig iförda romerska rustningar, betraktande sig som de klassiska hjältarnas likar och som andliga arvtagare till antikens höga ideal.
Den romerska stridsmunderingen och vapenutrustningen i dess olika varianter kunde studeras i reliefscenerna på de romerska monumenten från kejsartid, triumfbågarna, Trajanuskolonnen etc., liksom på de bevarade kejsarstatyerna samt på romerska mynt och medaljer. Dessa källor till konstnärernas antikkännedom spriddes i stora kopparsticksverk av dåtidens grafiker.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 5, s. 41-42.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: Sculpture of a harp-playing man, probably King David.
The sculpture was found outside the Vasa, when diving around the stern.
When recovered, flecks of gilt could be seen on the boots and crown, along with traces of red on the armour and white on the tunic.
Location on the ship
The sculpture is placed in the centre line of the lower part of the lower stern gallery.
Iconography
The armour-clad male figure has been given two attributes: a crown and the harp-like instrument, with the help of which we may identify him. There seems to be no doubt that we are confronted here by David, King of the Jews.
King David often appears in both medieval and renaissance art, usually in two different forms: either as a handsome boy, killer of Goliath or as the wise old, bearded king and composer of psalms, who frequently appeared, with harp or psalter, in the decoration of organ facades, in his capacity as a patron saint of church musicians.
It is in no way surprising that we find King David among the sculptured figures on the Vasa. The Old Testament occupied an important position in the religious ideas of the seventeenth century and David was frequently referred to in speeches and writing, often in Sweden in conjunction with praises conferred upon Gustaf II Adolf.
The artists were able to gain knowledge and inspiration of David and other Old Testament figures through illustrated editions of the Bible, for example in Sweden, the Gustav Adolf Bible of 1618 with its woodcuts. But there was also a number of "pictures books" and copperplates of motifs from the various books of the Old Testament done by sixteenth-century Dutch and German graphic artists.
In these and similar pictorial depictions the biblical figures are clad in antique Roman armour, some times in medieval, Gothic harness. David and other kings and leaders of Israel are depicted as Roman conquerers or Caesars. This was completely concomitant with the renaissance view of how the ideal hero should be depicted. These Roman trappings were also given a specific symbolic value, indicative that the wearer of such armour was a figure of greater than ordinary stature, a hero.
Princes and other noblemen of the time would also have their portraits painted clad in Roman armour, where they saw themselves as the equals of the classical heroes, or as the spiritual inheritors of the high ideals of antiquity.
The Roman trappings and armour and their variations could be studied in reliefs on ancient Roman monuments, triumphal arches, Trajan''''s column etc., and in the preserved statues of Caesars, Roman coins and medals. These sources of inspiration and knowledge for the artists were spread abroad through large copperplate works done by graphic artists.
The beard is lightly curled and the hair falls in curls over his shoulders.
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm, 1992. Category 5, pp. 41-42.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum, 1975-1988.
Inventoried 1974.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».