1
7
100
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Nydahl, Hanna Agnes Charlotta / Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Nydahl, Hanna Agnes Charlotta / Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Nydahl, Hanna Agnes Charlotta / Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Nydahl, Hanna Agnes Charlotta / Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Nydahl, Hanna Agnes Charlotta / Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Postmuseum
Buss med rundad kylare och brevnedkast på passagerardörren. Bussen har sittplatser för 12 passagerare. Postdiligens nr 1, eller "Ettan" som den kallades konstruerades av Scania Vabis i samarbete med Postverket för att bryta landsbygdsbefolkningens isolering i Norrland. En fransk ökenbil var förebilden till den första svenska motordrivna diligensen, som konstruerades av Scania-Vabis med tanke på dåliga vägar, kyla och djup snö. För att klara problemen vintertid konstruerades den med banddrivning på bakhjulen och medar på framhjulen. Banddrivningen ordnades med hjälp av ett brett band av gummi som löpte över bakdäcken och två stödaxlar. Bussen kunde också monteras med en snöplog på fronten, postverket var pionjär med att ploga vägar i Norrland. När bussen var vinterutrustad var den mycket bränslekrävande, 10-12 liter milen slukade den. Tekniska data: Chassi: Scania-Vabis, ritning 12353. Motornummer: 2411. Motorn är 4-cylindrig typ II på 36 hk, 4-växlad växellåda samt 2-växlad tillsatsväxellåda. Slaglängd 140 mm, cylinderdiameter 90 mm, tjänstevikt 2630 kg,största hjultryck 1440 kg, största hjulbredd 1800 mm, däckmått 330 x50 mm. Till bussen hör: 4 remmar (40 x 320 x 5100mm), 1 kardanaxel i reserv (1840 x 380 mm diameter), 4 dubbla stödhjul till remmarna (240 mm och i diameter 750 mm) samt 2 st medar (400 x 150 x 2140 mm).
Photo: Postmuseum
Accept license and download photo