Ritning

sektion plåtritn.

3 comments

  • Sport ritades av sin ägare och rorsman Henrik Pripp (1861-1921) och byggdes i stål på Gbg:s Mek. verkstad, mest kallat Keillerska varvet som låg bakom en rad båtar i stål, främst genom att maskiningenjören Gunnar Mellgren fick sin första anställning där och sedan blev kanske Sveriges främste båtkonstruktör. Om mannen bakom Sport finns inte mycket information. Han tillhörde bryggerisläkten Pripp och var genom ingifte släkt med Keiller. Varvets äg. James Keiller S:r (1836-1918) var själv båtkonstruktör. Man var specialiserade på avancerade stålbåtar. På vilket sätt Pripp och Keiller fick sina insikter är inte känt, men att de var avsevärda vittnar historien om, genom de resultat som Henrik Pripps Sport och Keillers Celeriter från 1886 presterade. Pripp deltog med Sport på Svenska Segelsällskapets( KSSS) kappseglingar 1891
    tillsammans med en annan göteborgsbåt, den Albert Anderson ritade Tora md konsul J. V. Svalander. Sport visade en seglingsförmåga som överträffade KSSS båtar. (Detaljer finns i KSSS-1830-1930 Haglind/Pallin) Detta påskyndade en förnyelse av KSSS båtbestånd som redan vid det första finska besöket 1889 (Judith och Oihonna ritade av berömde George Lennox Watson) visat att främmande seglare hade snabbare och modernare båtar. Sport var särskilt i frisk vind en farlig konkurrent till avsevärt större båtar. Vid en av seglingarna på Kielregattan vann Sport sin avdelning med 30 minuter före engelska kuttern Brittania. Utmärkande för Sport var ett förhållandevist skarpt förskepp med brett och flatbottnat akterskepp. Det är mycket intressant att den kände båtkonstruktören C. O. Liljegren (1865-1939) utvecklar en teori bakom en sådan skrovutformning i Tidning för idrott ett par år senare, där han bl.a. talar om vikten av att minska bogvågen.
    1899 beställer Pripp en ståljakt av Liljegren som fick namnet Prisca, som givetvis byggdes på Keillerska. Prisca blev en utomordentlig seglare, särskilt i frisk vind, även Prisca hade ett slankt förskepp med en bred akter. Prisca överträffade till och med den berömda Mellgren racern Ester när det friskade i. Enligt Salander betecknade Liljegren Prisca som sin bästa konstruktion vid den tiden. I vilken mån Pripp och Liljegren var påverkade av varandra eller utifrån är inte lätt att veta, men det var originella konstruktioner, där Sport utan tvekan var en förlaga till Prisca 10 år senare. Bild på Prisca på Bohusläns museum. Sport under segel finns på stiftelsen Särö Kulturarv, virtuellt museum. Släktena Keiller och Pripp var sommarboende på Särö med sina båtar.

  • Hej,
    Tack för din information. Jag kommer att komplettera posten med informationen om Pripp.

  • Jag upptäckte också vid registreringen att det var fel bild inlagd på linjeritningen till Sport. Det är nu ändrat och det rätta bilden kommer ut imorgon på DigitaltMuseum.

Order this image

Share to