1
9
100
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Dykarhjälm i målad metall, sannolikt mässing. Klädd i gummi. Färgen på gummit ursprungligen svart men har blivit grå till största del av slit och tid. Fyra runda fönster placerade i rutmönster. De tre övre fönstren är skyddade av galler iform av ett plus-tecken av rund metall. Det fjärde nedre fönstret öppningsbart och försett med två mässingshandtag med vars hjälp fönstret kan skruvas av från hjälmen. Det öppningsbara fönstret bär spår av grön färg som har skavts av till 80 %. Mot hjälmen på fönstrets infattning sitter en cirka fem millimeter tjock gummipackning. Ovanpå hjälmen sitter en ögla fastsvetsad. Öglan och dess fäste bär spår av grön färg. På sidorna av hjälmen, något nedanför öglan, är två gröna trianglar med spetsen neråt målade i samma gröna färg som på övriga ställen. På sidan sitter en skruv som påminner om ett kugghjul som går att skruva mellan två ytterlägen men inte ta bort. Skruven betydligt nyare än hjälmen i övrigt. Med denna skruv regleras en luftventil som används för att släppa ut koldioxod ur hjälmen. Bakpå hjälmen sitter en anslutning för luftslangen i form av ett L-format rör. På röret sitter ett kopplingsdon som också ser nyare ut än själva hjälmen. På insidan är hjälmen målad i blått. Där sitter bland annat en högtalare och andningsappartur. Inne i hjälmen sitter också en röd knapp. Denna kan tryckas in med hjälp av huvudet och på så vis kan dykaren lufta ut koldioxid ur hjälmen.
Photo: Billemyr, Mattias / Marinmuseum
Accept license and download photo