• Segelritning
    Photo: Sjöhistoriska museet

Ritning

Segelritning

2 comments

  • Med all säkerhet är detta Konkret. Sveriges första segrare om den internationella guldpokalen, efter Americas Cup den mest eftertraktade vandringspokalen. Seglingarna gick i Horten 1924 och vid rodret satt Gustaf Löfmark (1882-1926) Sveriges på sin tid främste rorsman. Sveriges första deltagande 1922 hade varit ett misslyckande redan från början. Löfmark hade då en omodern jakt ritad av Axel Nygren som inte hängt med sin tid på äldre dar. Denna 6:a hette Hypnos, långkölad och gaffelriggad var den chanslös i slagduellerna. Det var en svår tid för seglingen i Sverige man stod mitt i ett generationsskifte bland båtkonstruktörerna. Bröderna Holm födda 1895 o 1896 var på gång, men inte mogna de stora uppgiftena, fadern Knut hade varvat(!) ned med ålderns rätt. Sekelskiftets stora namn: Albert Anderson, C. O. Liljegren och Gunnar Mellgrens konstruktioner hade spelat ut sin roll, och Nygren hade fastnat i de tidigare framgångskoncepten. Debatten mellan anhängare av skärgårdskryssare och internationella jakter ( ostkust-och västkust) hade redan pågått i tio år och hade tydligt splittrat svensk segling. Situationen såg mörk ut.
    Att Sverige ändå hade goda rorsmän förstod man inte då båtmaterialet inte räckte till. Både 1922 och 1923 blev dystra, bäst var en femteplats vid Öresundsveckan hos danska KDY med 28(!) deltagande 6:or. Det var Yngve Lindkvist som var bäst med den Holmströmritade Idol, de övriga 6 svenska båtarna fanns i mitten av fältet. 5 fr. Göteborg, 2 fr. Malmö, 1 från Stockholm.
    Carl Holmström (1876-1957) född i Malmö, blev Göteborgare 1903 var helt klart Sveriges främste konstruktör av 6:or vid denna tid, och den ende som någorlunda kunde hänga med i internationella toppen. Med Konkret skulle han överträffa sig själv och rita en båt som matchade Johan Ankers och Bjarne Aas konstruktioner. Guldpokalseglingarna 1924 blev spännande. Eugen Lunde satt till rors i Elisabeth V ritad av Aas, de övriga länderna var Danmark och Finland. Efter två seglingar hade Norge två segrar, men sedan tog Sverige två segrar. Sammanlagda skillnaden i tider var 10 sekunder! Sedan tog Löfmark avgörandet genom att vinna med en minut och 42 sek.
    Carl Holmström är en ofta förbigången konstruktör med en hel del intressanta skapelser och axlade väl att stå så ensam som svensk konstruktör av internationell klass under denna brytningstid.

  • Fakta korrigering! Efter kontroll i mina källor: SS Aeolus 50 år Ture Rinman och Guldpokalens historia i Sjösport 1960 av Niels Hjorth, har jag begått två minnesfel: 1. Sverige vann de båda inledande seglingarna, inte de avslutande. 2. Löfmark vann avgörande seglingen med 42 sekunder. Inte en minut och 42 sekunder. Tyvärr är man inte begåvad med absolut minne som Birger Jonsson som var med ombord på dessa seglingar. Han kunde relatera finalseglingen i detalj och börja med starten när man satte sig i bilen på Långedrag och när man kört genom halva stan till Aschebergsgatan där Jonsson bodde hade han inte averkat mer än första kryssen…..

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to