Other informationOriginalbeskrivning: "Barck med Fregats-Takling (Ritn N:o 33). Uppå denna ritning har blifvit utsatt, hvar Segelpunckten och vattnets Medel-Direction inträffar, då det suponeras, at vattnet som är bakom det bredaste, icke bidrager til mer eller mindre motstånd i framfarten.
Linien AB är antagen att exprimera det motstånd som en plan af lika Area med O Spantet, skulle lida, om den fördes fram emot vattnet med en viss hastighet. AC exprimerar det directa motståndet på Skeppets Bog, när hastigheten suponeras vara den samma, som den omtalte Planens; och AL är det Verticala motståndet. Hvaraf uppkommer DA som är Medel-Directionen af vattnets motstånd under Fördevinds segling; och denna Medel-Directionen blir altid den samma, ehvad hastighet Skeppet och hälst antager.
F är Centrum Gravitatis af öfra Vattulinien, Linien FE är perpendiculair til den samma. Då linien DA continueras, så afskär hon linien FE uti E, så at E är den högd, hvarest Centrum Gravitatis af Seglen bör vara öfver Vattulinien, om Fartyget ej skal stupa ned eller lyfta sig med Bogen under Förde-vinds segling. När afdriften under det skeppet seglar Bide-vind, suponeras vara 1/2 streck och krängningen 7 grader, så är Medel-Directionen af vattnets motstånd concentrerad i Punckten G. Sjelfa Directionen är efter Linien GH, och H är det stället hvareft denna Medel-Direction råkar en Plan som kan imagineras at gå igenom Medellinien af Skeppets Köl och Stafvar.
I följe häraf, om detta fartyg Taklas på det vanliga sättet, så skulle det för det första, aldrig kunna hålas utur vinden, och för det andra, skulle det altid stupa ned med Framdelen; men ärfarenheten har visat, at hvarken det ena eller det andra sålunda förhåller sig; hvilket är ännu et ytterligare bevis, at den principe man antagit i Capitlet om vattnets Effect, är riktig.
I är centrum Gravitatis af Vattuhålan, K, Metacentrum. Tvärprofilen åt vänster visar skeppet afskurit vid O spantet eller bredaste stället, då A visar Ackter-delen in uti, och B Fördelen.
Drägtighets-Skalan uppå plåten hörer till Bark-Skeppen."