Fartyg
Part of exhibition
History
-
- Gamla dockan, den så kallade Polhemsdockan ligger på Lindholmen, Karlskrona örlogsvarv. För att förenkla bottenunderhållet och reparationer byggdes på 1720-talet en torrdocka på Lindholmen. Det blev den första dockan i Europa som inte tömdes genom tidvattnet utan med handdrivet pumpverk, konstruerat av Charles Sheldon. Kölhalning, där fartygen krängdes på sida vid brobänken, var den vanliga metoden för botten underhåll. Skroven frestades hårt och de allt större fartygen blev svåra att hantera. Tanken på en torrdocka fanns redan på 1600-talet men man kunde inte lösa de tekniska problemen. Liknande projekt i England och Danmark hade misslyckats. Polhem och Sheldon började 1717 arbeta på dockan och 1724 kunde flottans största fartyg Kung Carl dockas. Torrdockorna fanns vid denna tid i England och Frankrike. De tömdes genom tidvattnet. På Lindholmen hade Charles Sheldon konstruerat ett pumpverk, som drevs med vind- och vattenkraft. Detta pumpsystem förbättrades på 1770-talet av Daniel af Thunberg. Det drevs med handkraft och krävde 100 man som med 10 vevar tömde dockan på 13-15 timmar. Ångmaskinen, som var känd redan 1728, kom inte till användning förrän 1848 troligen för att mänsklig arbetskraft alltid fanns tillgänglig.
-
Proveniens
- Fartyg Polhemsdockan (1724 - 1724)
Classification
Placement
References
-
- Fotoreferenser X
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier MM 05143.A
- Part of collection Marinmuseums föremål
- Owner of collection MARINMUSEUM
- Institution Marinmuseum
- Date published August 15, 2014
- Date updated February 15, 2024
- DIMU-CODE 011024803958
- UUID e50c2166-0215-434f-93ec-79d59f36706a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».