Hjulångfartyget STEN STURE. Fartyget har två master och två skorstenar med röda "bälten". Akterut svensk flagg med unionsmärke. Skrovet grönmålat. Hjulhuset midskepps gulmålat med ...
Hjulångfartyget STEN STURE. Fartyget har två master och två skorstenar med röda "bälten". Akterut svensk flagg med unionsmärke. Skrovet grönmålat. Hjulhuset midskepps gulmålat med namnet "Sten Sture". Storm med hög brytande sjö. Landsorts fyr till vänster i bakgrunden före ombyggnaden 1870.
Förgylld ram.
Hjulångfartyget STEN STURE. Fartyget har två master och två skorstenar med röda "bälten". Akterut svensk flagg med unionsmärke. Skrovet grönmålat. Hjulhuset midskepps gulmålat med namnet "Sten Sture". Storm med hög brytande sjö. Landsorts fyr till vänster i bakgrunden före ombyggnaden 1870.
HistoryByggdes 1857 som hjulångfartyg av järn på Motala Warf i Norrköping och levererades till Gefle Ångfartygsbolag i Gävle. Trafikerade 1857-1881 traden Stockholm - Gävle. P/S STEN STURE ombyggdes 1869 och försågs med rörliga skovelhjul, s.k. Morganhjul. Ångaren såldes i juni 1881 för 60000 kr av Ångfartygs AB Sten Sture i Gävle till konsult AF Hörstedt, grosshandlare D Hjorth, G Svedmark och målaren Agri m. fl. i Malmö och insattes 1882-1887 på traden Malmö - Köpenhamn. STEN STURE övertogs 1882av Ångbåts AB Sten Sture i Malmö. Ombyggdes och moderniserades 1888 och insattes därefter 1888-1896 som postångfartyg på linjen Malmö - Stralsund. Trafikerade 1897-1899 Ystad - Bornholm men såldes 1900 till Ångfartygs AB Kullen - Helsingborg - Köpenhamn. Såldes 17.11 1900 på auktion i Köpenhamns börshus till advokat Fredrick AC Perschard i Köpenhamn som var representant för rederierna D/S Kysten och D/S Sundet. Ångaren såldes 1902 till Emil Retzlaff i Stettin och blev antingen skrotad eller omändrad till pråm.