HistoryFartyg: NORDEN
Bredd över allt 6,73 meter
Längd över allt 36,52 meter
Rederi: Ångbåtsbolaget Norden
Byggår: 1858
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: 1858-12 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Norden till Rederibolaget Norden, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Stockholm.
1874 Ombyggd. Ny ångmaskin installeras.
1878 Ombyggd. Förlängd till 36,90 m.
1877 Övertas av Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping.
1887 Ångbåtsbolaget Norden ombildas till Rederi AB Norden, Norrköping.
1888 Ny ångpanna installeras.
1903-04 Såld till Ångfartygs AB Wisborg, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Visby - Klintehamn.
1904-04-06 Såld till Torkel Lennart Blixt, Stockholm.
1905-03-08 Såld till Ångfartygs AB Visborg, Visby.
1907-10-02 Såld till Ångfartygs AB Bore, Åbo, Finland och omdöpt till Boris.
1907-12-06 Grundstöter mellan Storgrundet och Ledskär i Åbo skärgård och får omfattande skador. Repareras i Åbo och sätts åter i trafik.
1909-04-13 Såld till Aura Sockerfabriks AB, Åbo och omdöpt till Aura. Ombyggd till lastfartyg.
1909-07 Omdöpt till Aura I.
1914-08-15 Beslagtagen av Ryska Flottan och omdöpt till Planeta. Minutläggare.
1915-08-08 Omdöpt till Pregrada. Används som avisofartyg.
1917 Sjunker i Muhu Väin.
(Skärgårdsbåtar.se)
S/S NORDEN.
Byggd 1858 av Motala Werkstads bolag, Norrköping.
Varvsnummer 73.
Dimensioner. 36,52 x 6,73 x 3,27 m.
Brt/ Nrt. 286/ 185.
Maskineri. En 2-cyl, compund ångmaskin.
Effekt. 200 hk.
Passagerare. 29.
IDno. 5611910.
Levererades i december 1858 till Ångbåtsbolaget Norden, Norrköping.
1858. Insatt mellan Norrköping - Stockholm.
1878. Ombyggd och förlängd.
1887. Ändras firmanamnet till Rederi Ab Norden.
1904 04 06. Såld till Torkel Lennart Blixt, Stockholm, Insatt mellan Stockholm - Visby. Hemmahamn Visby.
1905 03 08. Såld till Ångfartygs Ab Visborg, Visby.
1907 03 12. Såld till Partrederi K.G. Lagergren, Nynäshamn.
1907 10 02. Såld till Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. Omdöpt till BORIS. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.
1909 04 13. Såld till Aura Sockerbruks Ab, Åbo, Finland. Omdöpt till AURA.
1909 07. Omdöpt till AURA I.
1914 08 15. Rekvirerad av Ryska Flottan och blir minutläggare. Omdöpt till PLANETA.
1915 08 08. Omdöpt till PREGRADA.
1917. Sjönk i Muhu Väin, Dock går det ej att få det bekräftat.
Källa: faktaomfartyg.se
Byggdes 1858 av Motala Warf i Norrköping. Levererades till nybildade Ångbåtsbolaget Norden i Norrköping och insattes för att konkurrera med Norrköpings Förenade Ångfartygs AB som bedrev trafik med långsamtgående ångfartyg Stockholm - Norrköping. Konkurrensen lyckades för Nordenbolaget och 1878 lät man ombygga NORDEN som förlängdes till 36,9 meter. Bolaget blev aktiebolag 1897 med namnet Rederi AB Norden. NORDEN insattes 1902 mellan Norrköping - Kalmar, en trafik som inte motsvarade förväntningarna. Ångaren lades i stället upp och såldes i april 1903 till Ångfartygs AB Wisborg för trafik Stockholm - Visby - Klintehamn. I september 1907 såldes ångaren till Ångfartygs AB Bore i Finland och erhöll namnet BORIS. Hon grundstötte redan 6.12 1907 i Åbo skärgård mellan Storgrundet och Ledskär och erhöll omfattande skador. Reparerades i Åbo och återinsattes i trafik. 1913 såldes BORIS till Aura Sockerfabrik AB i Åbo och ombyggdes till lastångfartyget AURA. Kallades omkring 1914 för AURA I. Beslagtogs av de ryska myndigheterna 1918 och förstördes.
Svensk kustsjöfart 1840-1940