History
-
Fartygsfakta:
Namn: ERNST MERCK.
Typ: 4-mast ångbarkskepp.
Rederi: Johan Holm.
Hemort: Stockholm.
Varv: Nyköping 1858. (Omb.Södra Varvet, Sthlm 1861).
Läster: 427,42.
Förlagan är byggd hos Nyköpings mekaniska verkstad, 1858. Initiativet till att bygga henne togs av mäklaren Johan Holm i Stockholm men för att kunna finansiera projektet fick han vända sig till bankiren Ernst Merck, österrikisk generalkonsul i Hamburg, som kunde satsa de erforderliga medlen. Konstruktör var skeppsbyggmästare G W Svensson. Skrovet var helt i järn, 253 fot långt, 39 fots bredd och ett djupgående på 15 fot. Ångmaskinen var på 140hk och hon kunde ta en last på upp till 1000 ton, enbart propelleraxeln vägde 18 ton.
Ernst Merck var det första svenska ångfartyget som gick över Atlanten. Hennes första resa gick till Rio de Janeiro via London med järnvägsvagnar och järnvägsmateriel, resan dit gick snabbt på 35 dygn men hemresan var det värre med. Kolet var dyrt så man lastade endast för tolv dagars gång med maskin vilket visade sig ödesdigert eftersom man under hemresan kom in i stora stiltjebälten. När kolen tog slut var man tvungen att hugga ned master och inredning för att kunna elda ångmaskinen. Nästan två och en halv månad sedan de avseglat från Rio ankrade Ernst Merck vid Madeira, i ett mycket dåligt skick. Efter reparationer lyckades man ta sig till London där lasten lossades. Hösten 1861 kom hon tillbaka till Sverige och togs in till W Lindbergs varv för om- och tillbyggnad, man planerade att sätta in henne i emigrantfart. Olyckorna var dock inte över utan hon gick på grund på väg till världsutställningen i London, 1862 men hon lyckades ta sig loss sedan en del av lasten kastats överbord. Sommaren 1864 förde hon svenska emigranter till Nordamerika men några månader efter återkomsten gick redaren Johan Holm i konkurs och fartyget såldes till J Tomson, T Bonar & Co i London. År 1866 under en resa mellan Marseille och Genua utbröt eld ombord där däcket förstördes och lasten blev illa åtgången. Några år efter detta förliste hon i Medelhavet och Ernst Merck, det olycksdrabbade fartyget hade då bytt namn till Cambrian.
Produktion: (1935, sept)
- TillverkareCarlsson, Victor
- TillverkningsortSverige
Classification
References
-
- FotoreferenserFo 183148dig(1-2); Fo 788 A
- HänvisningSthlms Ångb.sjöf. sid.172-73. Sjöhistorisk Årsbok 1979-1980, Kisteförnöjelse, s 128-130.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierS 2824
- Part of collectionSjöhistoriska museets föremål
- Owner of collectionSJÖHISTORISKA MUSEET
- InstitutionSjöhistoriska museet
- Date publishedAugust 15, 2014
- Date updatedFebruary 14, 2024
- DIMU-CODE011024829557
- UUIDde4ea75f-4b73-4cad-9998-de680bc30c16
- Tags