1
4
100
Modell av lastfartyg. Två master, tretton lastrumsluckor, tio elektriska kranar, fyra livbåtar. Brygga midskepps, maskin akterut. Svart skorsten med L.O. i gult. Ursprungligen ångfartyg. Fartyget kunde lossa 400 ton malm/timme med 20 mans besättning. Lastrummen var formade som fickor och tömdes via schakt till specialskopor. På däck fanns tio elektriska kranar för hanteringen av skoporna. Ombyggt till motorfartyg 1925. 1941 minsprängdes hon på väg till Emden och sjönk i Nordsjön med en last på 7500 ton malm. Fartygsfakta: Tdw: 7900 Reg. nr: 5055
Photo: Sjöhistoriska museet
Modell av lastfartyg. Två master, tretton lastrumsluckor, tio elektriska kranar, fyra livbåtar. Brygga midskepps, maskin akterut. Svart skorsten med L.O. i gult. Ursprungligen ångfartyg. Fartyget kunde lossa 400 ton malm/timme med 20 mans besättning. Lastrummen var formade som fickor och tömdes via schakt till specialskopor. På däck fanns tio elektriska kranar för hanteringen av skoporna. Ombyggt till motorfartyg 1925. 1941 minsprängdes hon på väg till Emden och sjönk i Nordsjön med en last på 7500 ton malm. Fartygsfakta: Tdw: 7900 Reg. nr: 5055
Photo: Sjöhistoriska museet
Modell av lastfartyg. Två master, tretton lastrumsluckor, tio elektriska kranar, fyra livbåtar. Brygga midskepps, maskin akterut. Svart skorsten med L.O. i gult. Ursprungligen ångfartyg. Fartyget kunde lossa 400 ton malm/timme med 20 mans besättning. Lastrummen var formade som fickor och tömdes via schakt till specialskopor. På däck fanns tio elektriska kranar för hanteringen av skoporna. Ombyggt till motorfartyg 1925. 1941 minsprängdes hon på väg till Emden och sjönk i Nordsjön med en last på 7500 ton malm. Fartygsfakta: Tdw: 7900 Reg. nr: 5055
Photo: Sjöhistoriska museet
Modell av lastfartyg. Två master, tretton lastrumsluckor, tio elektriska kranar, fyra livbåtar. Brygga midskepps, maskin akterut. Svart skorsten med L.O. i gult. Ursprungligen ångfartyg. Fartyget kunde lossa 400 ton malm/timme med 20 mans besättning. Lastrummen var formade som fickor och tömdes via schakt till specialskopor. På däck fanns tio elektriska kranar för hanteringen av skoporna. Ombyggt till motorfartyg 1925. 1941 minsprängdes hon på väg till Emden och sjönk i Nordsjön med en last på 7500 ton malm. Fartygsfakta: Tdw: 7900 Reg. nr: 5055
Photo: Sjöhistoriska museet
Accept license and download photo