• Baksidestext:
"Digerdöden 1350 talet.
En man från Orust fanns kvar efter farsoten En kvinna från Skaftö var den enda över levande där. En dag fick Han se rök från från Skaftö landet stiga mot skyn . Han svarade med att tända ett bål. Inte långt där efter tog Han sig över till Skaftö. Dessa båda blev Stamfäder till Befolkningen på Dessa Öar.
Ur Den mytesSaga  som De gamla förtälja.
C.G. Bernhardson."

I nedre vänstra hörnet finns text dold av ramen. I övre högra hörnet står: Waxad!

Ordförklaring: Digerdöden = namnet på den stora (digra), pestsjukdom (pandemi), som i mitten av 1300-talet drabbade bl.a. Sverige, med mycket stor dödlighet och på sina håll med nästan total avfolkning som följd, farsot = epidemi eller pandemi.

Litt.: Bernhardson, C.G.: Bohuslänskt folkliv, Uddevalla, 1982, s. 223.
Titel i boken: 1350-talet.

Övrig historik; se CGB001.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)
  • Baksidestext:
"Digerdöden 1350 talet.
Ur Den mytesSaga  som De gamla förtälja.
C.G. Bernhardson."

Litt.: Bernhardson, C.G.: Bohuslänskt folkliv, Uddevalla, 1982, s. 223.
Titel i boken: 1350-talet.

Övrig historik; se CGB001.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Digerdöden 1350- talet [Målning]