• Baksidestext:
"Krigets offer.
Från Holmar och Vikar mot den lilla Kyrkogården i ödemark bär man Kistorna. Det är de ilandflutna från 1st VärldsKrigets sjökrig som skall jordfästas.
C.G. Bernhardson.
Kvinnorna hade plockat blommor, till små buketter, som lades på Kistorna!"

Litt.: Bernhardson, C.G.: Bohuslän - från Wämmer och Kräppe, Uddevalla, 1985, s.17. Saknar titel i boken. "Året var 1916, ilandflutna bärs till den sista vilan."

Ordförklaring: Skagerrakslaget eller Jutland-slaget var ett sjöslag under första världskriget mellan de brittiska och tyska flottorna den 31 maj - 1 juni 1916. Slaget var ett av sjökrigshistoriens största med 250 fartyg och 100 000 man inblandade.  Britterna förlorade 6 097 man och tyskarna förlorade 2 551 man. Vrakdelar och många döda engelska och tyska sjömän flöt iland utefter Bohuskusten flera månader efter denna händelse.  I Bohuslän finns flera begravningsplatser där dessa soldater ligger begravda. Denna målning avser möjligen begravningsplatsen på Vedholmen intill Käringön eller Stora Risholmen, norr om Gullholmen, Orust kommun.

Övrig historik; se CGB001.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)
  • Baksidestext:
"Krigets offer.
C.G. Bernhardson.
Kvinnorna hade plockat blommor, till små buketter, som lades på Kistorna!"

Övrig historik; se CGB001.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Krigets offer ["Ilandflutna från 1st VärldsKrigets sjökrig"]