History
-
Målningen ingick som reproduktion i mappen "Fyra skeppsporträtt från Bohuslän" framtagen för museibutiken 1994 av Bohusläns museum i samarbete med Förlag Maritime, Göteborg.
Följande text är hämtad ur mappen:
Skeppet som blev pråm!
Barkskeppet "Diana" byggdes i Bergkvara 1858 för konsul Per Edvard Kreugers räkning. Hon fick tre master och riggades som barkskepp. Längd var 38,5 m och bredden 8,10 m. Hon hade en dräktighet av 285 Tons. Första hemort var Kalmar.
1871 kom "Diana" till Bohuslän. Fiskebäckskil blev hemort. Huvudredare var skepparen Amadeus Bengtsson, "skattskriven uti Morlanda socken af Orust härad och Bohus Län". övriga redare (partredare) kom från Fiskebäckskil, Kristineberg, Gåsö, Bassholmen och Göteborg.
Befälhavare på "Diana" blev skepparen Edward Bengtsson, som hade undergått sjökaptensexamen. I slutet på 1870-talet blev sjökaptenen Hans Andersson från Gåsö befälhavare på "Diana", vilket han fortfor att vara i tjugo års tid!
Huvudredarskapet övergår 1882 till Anton från Fiskebäckskil.
Efter Anton Nilssons död övertar sjökaptenen Jonas Bengtsson i mars 1883 huvudredarskapet. 1896 blir Amanda Olsson från Fiskebäckskil huvudredare. Ny befälhavare på "Diana" blir Anders Karlsson från Gåsö.
"Diana seglar i 33 år med Fiskebäckskil som hemmahamn. Som befälhavare på "Diana" utsågs under många år sjökaptener från Gåsö.
Partredarna växlar till antal och delar i partrederiet byter ägare. Vid något tillfälle är det över 40 personer från Fiskebäckskil, Grundsund, Göteborg, Sälvik, Grönskult, Backa, Gåsö och bassholmen som är redare för "Diana". Några änkor tar över partredarskapet efter männens död.
"Diana" är ett skepp, som flera familjer engagerat sig i och vid slutet av "Dianas" seglationstid finns det delägare, som var med när hon kom till Fiskebäckskil 1871.
Ångdrivna fartyg tog mer och mer av fraktmarknaden. Segelfartygen var vid sekelskiftet i allmänhet inte lönsamma på de transoceana traderna. "Diana" blev till sist ett problem för ägarna och det enda som återstod var att ändra om "Diana" till pråm. Det var inte ett särskilt ärofyllt slut för ett stolt skepp, som utan större haverier seglat på världshaven i nära 50 år!
Den 10 mars 1904 anmäler Amandus Olsson, som då är huvudredare, följande till fartygsregistret: "Till fartygsregistret anmäls härmed att det i registret no 909 införda barkskeppet "Diana" förändrats till pråm som icke framdirves med derå befintligt maskineri".
Litt.: Antik & Auktion. Artikel i juli/augustinumret 1978.
Brockman, Ann-Marie: Stolta skepp. Årsbok 1975 Varbergs museum.
Riertz, Skutetavlo. 1998.
Webe, Gösta: Nautika. Sjöhistorisk årsbok 1985-1986, s. 263-264.
Användning
- Ägare av originalOlsson, John Emil
- Ägare av original, ortSverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Fiskebäckskil Göteborgs och Bohus
Accession: 1956
Gåva- Givare till museetOlsson, John Emil
- Givare, ortSverige Bohuslän Västra Götaland Lysekil Skaftö Fiskebäckskil Göteborgs och Bohus
References
- Tidigare samlingTavla: "Diana" MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierUM005905
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 13, 2014
- Date updatedNovember 10, 2022
- DIMU-CODE011044501103
- UUID3ff83640-c3a1-46f1-a5bc-aec303bec730
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».