History
-
Uppgifter om Madeleine Fleury har varit svåra att hitta i konstlitteraturen. Bohusläns museum har därför här samlat informtion som cirkulerat på Internet.
Information hämtad i mars 2008 från sida på Internet om uthyrning av slott i Frankrike:
Chateau des Cristals, 3 km från staden Fontenay le-Comte
General & History, Sleeps 18 (14 + 4)
In the mid-nineteenth century the chateau was owned by Dr Chevallereau, a foremost Parisian eye doctor. The doctor would travel from Paris with his entourage to spend the summer months at the chateau. Among his visitors was the Impressionist painter Madelaine Fleury who studied under Claude Monet. Her painting of a local ruin, "Chateau de La Citardierre" is among the paintings which cover the salon walls.
Bilagepärm - se bild från hemsidan där man ser del av väggmålningen.
Bakgrunden till Drotting Margarethe av Danmarks konstintresse hämtat från Internet i mars 2008:
Att Drottning Margrethe vid sidan av sitt värv som regerande monark har valt att syssla med konst är knappast någon tillfällighet. Det som kan ha sporrat Drottningen att välja den konstnärliga uttrycksformen är hennes konstnärssläktingar på mödernet.
Konstnärliga var bl.a. mormodern Kronprinsessan Margareta av Sverige (1882 - 1920) och morfaderns farbror den svenske Prins Eugen (1865 - 1947), framstående symbolistisk landskapsmålare. Tillsammans utgör de det exemplets makt som bekräftat för Drottningen att en tillvaro med kungliga plikter var förenlig med aktiv konstnärlig verksamhet.
Kronprinsessan Margareta av Sverige var dotter till Hertigen av Connaught och barnbarn till Drottning Victoria, som för övrigt hade rykte om sig att måla fina akvareller. Som ung hade Kronprinsessan Margareta fått undervisning i impressionistisk teknik av den franska målarinnan Madeleine Fleury, elev till den store impressionisten Claude Monet.
Kronprinsessan efterlämnade vid sin tidiga död endast 38 år gammal, några få men intagande impressionistiska skildringar av den svenska naturen och en rad mera mollstämda symbolistiska naturscenerier som var inspirerade av hennes äldre släkting Prins Eugens sätt att måla.
Att utöva ett konstnärligt yrke som kunglig person är inte och har inte varit okomplicerat. På Kronprinsessan Margaretas tid, och även senare, antydde man att det närmast handlade om en sällskapstalang. Emellertid bär målningarna i sig vittnesbörd om ett gott grepp om konstens uttrycksmedel, och det faktum att Kronprinsessan lät konstruera ett mobilt tält som friluftsateljé, där hon under vintermånaderna kunde sitta och måla, tyder på en tämligen seriös inställning till måleriet.
Prins Eugen fick också kämpa för att bli erkänd, och att det med tiden lyckades var snarare trots än tack vare hans kungliga börd. Efter studier i Stockholm utbildade han sig i slutet av 1880-talet i Paris hos Léon Bonnat, vars ateljé uppsöktes av nordiska konstnärer. Efter det målade Prinsen under vägledning av den store franske symbolisten Pierre Puvis de Chavannes. Prins Eugen hängav sig åt naturdyrkan genom sina lyriska och stämningsskapande landskap. Det är landskap med en rikedom och rymlighet som det nordiska landskapsmåleriet vore betydligt fattigare utan.
Ett mera direkt inflytande på Drottningens konstintresse i unga år hade morfadern, Gustav VI Adolf av Sverige. Utöver sitt intresse för arkeologi, som Drottningen senare kom att dela, var Kungen konstsamlare och konstkännare, och enligt vad Drottningen själv berättat var han den som stimulerade och uppmuntrade hennes kreativitet.
Drottning Margrethes morbror Sigvard Bernadotte, som utbildat sig till silversmed hos Georg Jensen i Köpenhamn, hör i dag till klassikerna inom skandinavisk design.
Två världar i ständig dialog
Trots att Drottning Margrethe har konstnärligt påbrå, är det inte lätt att som monark utöva ett konstnärligt yrke. Men det är först och främst i måleriet som de mera vitala och existentiella yttringarna kommer fram.
Att uttrycka sig konstnärligt är att blotta sig och det kräver mod. Att uttrycka sig konstnärligt som kunglig person kräver dessutom att man är tvungen att forcera en rad konventionella barriärer som samhället skapat. Att uttrycka sig konstnärligt är ett sätt att komma tillrätta med tillvaron, och det råder knappast något tvivel om att ett kungligt värv med tilltagande offentlig exponering skapar ett behov av en fristad där man kan uttrycka sig på sina egna villkor, fördjupa sig och ladda upp.
För Drottning Margrethe tycks konsten vara en aktivitet av närmast existentiell karaktär och betydelse. För Drottning Margrethe är det officiella och det konstnärliga två sidor av samma sak - två världar i ständig dialog.
Bilagepärm: Se bild på målning från auktion på Sotheby, New York 1998, "Feeding time".
Litteratur: "Kronprinsesse Margareta af Sverige", Malerier i den danske kongefamilies eje. Kunstforeningen 1984.
Produktion: 1886
- KonstnärFleury, Madeleine (1850 - 1926)
- Adress,Frankrike (FR)
- ProfessionKonstnär
- GenderKvinna
- DigitaltMuseumSearch in «Fleury, Madeleine»
- Konstnär, ortFrankrike
Användning
- Ägare av originalKihlborg, Britta
- Ägare av original, ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Accession: 1982
Gåva- Givare till museetKihlborg, Britta
Relation
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierUM016656
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedAugust 13, 2014
- Date updatedNovember 10, 2022
- DIMU-CODE011044501245
- UUID89b8430d-b54c-4c9d-8101-c51b28cf2c7a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».