Vem var Lilly Rydström-Wickelberg (1891-1957)?
Till ett insamlingsmöte på Bohusläns museum hösten 1991 kom en man med målningar gjorda av hans mor, Lilly Rydström-Wickelberg. Han ville skänka en av dessa, och vi erbjöds att välja. Ingen av oss kände till konstnären, men målningarna var uttrycksfulla och intressanta. Vi bestämde oss för detta bohuslänska motiv. Målningen skulle passa bra i vår verksamhet med att presentera Bohuslän ur olika perspektiv.
Numera har vår kännedom om Lillys konstnärskap klarnat. Vi hoppas härmed att kunna bidra till att ett relativt okänt konstnärskap sprids till nya grupper, och att Lilly Rydström-Wickelberg blir en del av 1900-talets konsthistoria.
Mellan 1909 och 1914 skaffade Lilly Rydström sig en gedigen utbildning på ett flertal ansedda målarskolor i Stockholm samt i Paris. På sin första utställning framträdde hon som ung modernist tillsammans med Gabriele Münter, Artur och Lisa Bianchini samt Tyra Kleen. Det var i Stockholm år 1915. Mötet med den tyska konstnärinnan Gabriele Münter kom att bli inledningen till en livslång vänskap dem emellan. I tidskriften Konstrevy 1952 porträtterar Lilly sin väninna.
Under 1910-talets händelserika ungdomsår träffade även Lilly Rydström sin blivande man Rudolf Wickelberg. År 1917 gifte sig de tu. Rudolf var konstnärligt intresserad, men hans huvudsysselsättning kom att bli jordbruksdrift. Paret bosatte sig efter några år på en större egendom utanför Grästorp i Västergötland. Förutom konstnär och mor var Lilly alltså jordbrukarhustru med allt vad det innebar. Hon ägnade sig även åt politiskt och socialt arbete i trakten. Kvinnor som hade blivit med barn utanför äktenskap hjälpte hon så att de fick stöd med ekonomin under barnens uppväxt.
Hennes måleri
I expressiva målningar möter vi de landskap hon vistats i både i Stockholm och i Västergötland samt från länder vid Medelhavet. En vy över Taormina i Italien kan vara lika uttrycksfull som snörök över Djävulsön vid Vänerns strand eller ett stilla kvällsmotiv med en solnedgång mellan Hunne- och Halleberg på andra sidan Dätterns vattenspegel.
I talande porträtt av vänner och familjemedlemmar anar vi en otroligt generös och godhjärtad kvinna. Hon brydde sig om alla. Hennes vänkrets var enorm.
Även om hennes önskan var att arbeta i det tysta så visade hon sina verk vid ett antal tillfällen på utställningar i Stockholm och i västgötska städer som Skara, Lidköping och Skövde.
Sommartid var Bohuslän ett resemål. Det fanns en stor önskan att ha ett eget ställe bland bergen efter att Lilly och hennes man under många år varit gäster hos flera konstnärsvänner på västkusten. På Malö realiserades planerna. Varje sommar mellan åren 1945-1957 vistades familjen på ön. Museets målning är utförd där under den första sommaren.
Ett flertal museer i Västergötland äger målningar av Lilly Rydström-Wickelberg. Likaså finns hon representerad på Per Ekströmmuseet, Öland med "Komposition", en stor oljemålning på duk från 1919. "Hennes bästa målning" enligt konstnärens son. Verket visades på utställningen "... i en ny tids anda", kvinnliga modernister från 1900 till 1930 på Säfstaholms slott sommaren 2004.
I december 1995 anordnade Konstmuseet i Skövde en separatutställning med målningar av henne. Utställningen gick vidare till Grästorps museum där den visades i mars 1996. En katalog togs fram inför presentationerna.
Litteratur:
Svensk Konstnärslexikon IV s. 570.
Utställningskatalog "Lilly Rydström-Wickelberg", Solveig Mansfeld, Konstmuseet i Skövde, Skövde kulturhus 17 december 1995 - 28 januari 1996.
Bilagepärm: Kopior av artiklar "Invallning är vår tids nyodling, Talande exempel från Sjöryd vid Vänern" i okänd tidning måndagen den 18 september 1944; Nya LidköpingsTidningen fredagen den 20 september 1991 "Konstnärinnan på Sjöryd hedras med utställning"; Skaraborgs Läns Allehanda (SLA) fredagen den 15 december 1995 "Rydström-Wickelbergs verk ställs ut på Konstmuseet"; Skövde Nyheter (SN) fredagen den 15 december 1995 "Skaraborgskonstnären Lilly Rydström-Wickelberg ställer ut"; verklista från Minnesutställning Lilly Rydström-Wickelberg på Grästorps museum 16 - 22/24 mars 1996.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».