1
2
100
Text till webbutställning "Från när och fjärran" presenterad på Bohusläns museums hemsida år 2009-2013: Träsnitten skapades genom samverkan mellan fyra olika specialister. En konstnär tecknade förlagan, därefter tog gravören över och skar ut bilden i upphöjd relief i en träplatta. Det behövs en platta för varje färg som ingår. Upp till trettiotalet stockar kan ha används i färgrika och påkostade träsnitt. En tryckare förberedde det långfibriga papper som bilden skulle tryckas på, färgade in trästockarna och tryckte för hand. Slutligen distribuerade förläggaren de färdiga bladen. Hans stämpel och konstnärens namn finns oftast angivna på träsnitten. Uppgifter om givaren Testamentarisk gåva efter Direktör Max D. Schwab (1899-1947), Uddevalla, år 1958. Givaren var bördig från Köln där hans familj sedan två generationer tillverkat rökpipor. När de politiska förhållandena i Tyskland på 1930-talet försvårade för judar att driva företag, beslöt Max D. Schwab sig för att emigrera till Sverige. Han bosatte sig i Uddevalla, och startade Skandinaviska Pipfabriken - Skapi. Sju japanska träsnitt ingår i den konstsamling som Uddevalla museum erhöll efter hans bortgång. Motiv: Bordellscen. Japanska skrivtecken i fält, gardinliknande kappa, längs ovansidan. Tryckets färger: Ljust guldockra, blågrått, svagt rött, rödbrunt och svart. Träsnittet är monterat på ett beige tuskaftsvävt tyg (kanske ett sidentyg); därefter glasat och ramat. Baksidan täckt med en styv kartong och ett svartfärgat papper som spikats mot ramen. Under en utskuren rektangulär yta i det svartfärgade papperet finns en handskriven text: Harunobu (+1770) Szene in einem grünen Hause H/4. / F.E.K. Bilden har solkiga hörn samt en vikning på mitten (boksida/illustration?). Ur Nationalencyklopedin, NE.se 2003: Haronobu Harunobu [harunobu], eg. Suzuki Harunobu, f. ca. 1724, d. 1770, japansk konstnär. H. är en av Japans mest framstående ukiyo-e-konstnärer. Redan 1762 hade han utvecklat en unik stil som kom att dominera träsnittskonsten. Han blev först berömd för sina kalendertryck och nyårsbilder. I samarbete med några av tidens lärde uppfann han ett passningssystem för tryckstockarna som möjliggjorde avancerade flerfärgstryck i ända upp till tio färger. H. är mest berömd för sina lyriska kvinnoskildringar i milda, balanserade färgtoner. Ukiyoe [ukijoe] (jap., av ukiyo 'flytande värld' och e 'bild'), ukiyo-e, sammanfattande benämning på den japanska träsnittskonstens alster. Ukiyo är en buddhistisk term för världsliga nöjen, medan ukiyoe betecknar en bildkonst som huvudsakligen skildrar den nyrika, framväxande borgarklassens nöjen under senare delen av Edoperioden. De vanligaste motiven är kabukiteater, skådespelare, sumobrottning, berömda landskapsvyer och kvinnliga kurtisaner och underhållare i Tokyos (Edos) nöjeskvarter Yoshiwara. Från ca 1760 och 100 år framåt utvecklades ukiyoe från ett enkelt, svartvitt handkolorerat tryck till ett komplicerat flerfärgstryck. De japanska träsnittsmästarnas utsökta arbeten har påverkat utvecklingen av den europeiska konsten och konsthantverket alltsedan 1870-talet. Litteratur: JAPANSKT ur Röhsska Konstslöjdmuseets samlingar, Göteborg 1990. Montering/ram: Svartlackerad träram, glas; 34,0 x 42,1 cm, Ur punktnummerkatalogen 1957-1978: Dir. Max Schwab Akvarell på tusch Harunobu
Photo: Bohusläns museum
Text till webbutställning "Från när och fjärran" presenterad på Bohusläns museums hemsida år 2009-2013: Träsnitten skapades genom samverkan mellan fyra olika specialister. En konstnär tecknade förlagan, därefter tog gravören över och skar ut bilden i upphöjd relief i en träplatta. Det behövs en platta för varje färg som ingår. Upp till trettiotalet stockar kan ha används i färgrika och påkostade träsnitt. En tryckare förberedde det långfibriga papper som bilden skulle tryckas på, färgade in trästockarna och tryckte för hand. Slutligen distribuerade förläggaren de färdiga bladen. Hans stämpel och konstnärens namn finns oftast angivna på träsnitten. Uppgifter om givaren Testamentarisk gåva efter Direktör Max D. Schwab (1899-1947), Uddevalla, år 1958. Givaren var bördig från Köln där hans familj sedan två generationer tillverkat rökpipor. När de politiska förhållandena i Tyskland på 1930-talet försvårade för judar att driva företag, beslöt Max D. Schwab sig för att emigrera till Sverige. Han bosatte sig i Uddevalla, och startade Skandinaviska Pipfabriken - Skapi. Sju japanska träsnitt ingår i den konstsamling som Uddevalla museum erhöll efter hans bortgång. Motiv: Bordellscen. Japanska skrivtecken i fält, gardinliknande kappa, längs ovansidan. Tryckets färger: Ljust guldockra, blågrått, svagt rött, rödbrunt och svart. Träsnittet är monterat på ett beige tuskaftsvävt tyg (kanske ett sidentyg); därefter glasat och ramat. Baksidan täckt med en styv kartong och ett svartfärgat papper som spikats mot ramen. Under en utskuren rektangulär yta i det svartfärgade papperet finns en handskriven text: Harunobu (+1770) Szene in einem grünen Hause H/4. / F.E.K. Bilden har solkiga hörn samt en vikning på mitten (boksida/illustration?). Ur Nationalencyklopedin, NE.se 2003: Haronobu Harunobu [harunobu], eg. Suzuki Harunobu, f. ca. 1724, d. 1770, japansk konstnär. H. är en av Japans mest framstående ukiyo-e-konstnärer. Redan 1762 hade han utvecklat en unik stil som kom att dominera träsnittskonsten. Han blev först berömd för sina kalendertryck och nyårsbilder. I samarbete med några av tidens lärde uppfann han ett passningssystem för tryckstockarna som möjliggjorde avancerade flerfärgstryck i ända upp till tio färger. H. är mest berömd för sina lyriska kvinnoskildringar i milda, balanserade färgtoner. Ukiyoe [ukijoe] (jap., av ukiyo 'flytande värld' och e 'bild'), ukiyo-e, sammanfattande benämning på den japanska träsnittskonstens alster. Ukiyo är en buddhistisk term för världsliga nöjen, medan ukiyoe betecknar en bildkonst som huvudsakligen skildrar den nyrika, framväxande borgarklassens nöjen under senare delen av Edoperioden. De vanligaste motiven är kabukiteater, skådespelare, sumobrottning, berömda landskapsvyer och kvinnliga kurtisaner och underhållare i Tokyos (Edos) nöjeskvarter Yoshiwara. Från ca 1760 och 100 år framåt utvecklades ukiyoe från ett enkelt, svartvitt handkolorerat tryck till ett komplicerat flerfärgstryck. De japanska träsnittsmästarnas utsökta arbeten har påverkat utvecklingen av den europeiska konsten och konsthantverket alltsedan 1870-talet. Litteratur: JAPANSKT ur Röhsska Konstslöjdmuseets samlingar, Göteborg 1990. Montering/ram: Svartlackerad träram, glas; 34,0 x 42,1 cm, Ur punktnummerkatalogen 1957-1978: Dir. Max Schwab Akvarell på tusch Harunobu
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo