Tryckplåt i koppar, stående format.
Plåtens framsida har den svärtade grunden kvar med linjetecknat motiv; baksidan är stoppfernissad med asfaltlack eller asfaltfernissa.
Etsad? stämpel på plåtens baksida med texten:
W. OTTO
KUN.HOF - KUPFERSCHM.MST.
NIEDERWALL-STR 12
BERLIN
Ofullbordat arbete.
Litteratur:
Romdahl, Axel L.: Carl Wilhelmson, Sveriges Allmänna Konstförenings publikationer 1938, s. 240.
Bilagepärm: Sammanställningar över Carl Wilhelmsons grafiska blad, överlämnade i augusti 2004 av Thomas Lagerman, Täby, dotterson till konstnären. Han visste inte med säkerhet vem som ställt samman förteckningarna; eventuellt kan konstnärens dotter Inger ha gjort detta.
Tryckplåtarna UM68.4.1-23 är inte överkorsade; UM68.4.21 har dock skador.
Uppgift från Thomas Lagerman, dotterson till konstnären, augusti 2004: Skissernas museum i Lund lär ha ett antal korsade tryckplåtar.
Ur punktnummerkatalogen 1958-1976:
Wilhelmsons sterbhus
23 etsningsplåtar Carl Wilhelmson
Text för presentation på museets hemsida i februari 2010:
Det är sällan man läser om konstnären Carl Wilhelmson (1866-1928) som grafiker. Räknar man samman de motiv som man då och då stöter på kommer man upp i ett drygt trettiotal. Men att han gjorde ytterligare bilder framgår av förteckningar som museet fått från familjens gömmor.
Rätt sent i livet började han göra grafiska bilder. Han hade redan i ungdomen lärt sig litografins grunder* så steget var inte så långt att tillägna sig kunskaper inom ett annat grafiskt område, etsningskonsten. Till sin hjälp tog Wilhelmson år 1918 konstnären Knut Lundström, som mellan åren 1912-15 varit Wilhelmsons elev på hans målarskola i Stockholm. Lundström hade under denna period även lärt sig djuptryckstekniken etsning hos konstnären och grafikern Axel Tallberg.
Ett av Carl Wilhelmsons grafiska blad är linjeetsningen Makrillfiskare från år 1919. Det utkom i en större upplaga år 1924 genom Föreningen för grafisk konst.
Vännerna Hjalmar Lundbohm (1923) och H. K. H. Prins Eugen (1925) samt döttrarna Inger (1925) och Ana Lucia har porträtterats i denna teknik. Andra titlar som återkommer är Varvet II (1918), Båtakter och skutför (1920), Göteborgs hamn (1921) och Norr Mälarstrand (1924).
Flera av hans motiv i grafisk form baseras på målningar med samma titlar eller är varianter av tidigare verk.
I samlingarna finns 23 kopparplåtar med olika motiv skänkta av Wilhelmsonska sterbhuset år 1968. En del av plåtarna har kunnat härledas, medan andra vet vi inte om de har gjorts avdrag från eller om motiven är ofullbordade.
*Carl Wilhelmson gjorde Studie från Bohuslän, en kolorerad litografi år 1900. Den utkom i en större upplaga genom Föreningen för grafisk konst år 1906.
Bildtext: Ofullbordad etsning av Carl Wilhelmson daterad 1928.
Motiv: Två män i arbete, troligtvis på Fiskebäckskils varv; 19,8 x 15,0 cm.
Kopparplåtens framsida har den svärtade grunden kvar med ett linjetecknat motiv medan baksidan är stoppfernissad med asfaltlack.
Stämpel på baksidan med texten: W. OTTO, KUN.HOF - KUPFERSCHM.MST., NIEDERWALL-STR 12, BERLIN.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».