• Baksidestext:
"Då Kustvattnen voro isbelagda måste  man in till Lysekil eller Uddevalla för att sälja salt fisk eller köpa Förnödenheter. Det var att spänna Stackskenerna på Stövlane och lasta Stor kälken och åka iväg in eller ut genom fjolané. Den där bak hade en käpp att "köra på" med annars kom Han för nära kälken och fick inte "ut Skären" med skridskon. Man gick även till fots i snö fyra mil var väg för att hämta Kol i U-a. eller dyl. Även körde man med släde Men detta var fiskhandlare och större lass och då från de större öarna längre in i fjolane. SKaftö. Orust. etc. Men inte från de yttre samhällena.
Folklivsskildring . C.G. Bernhardson.
Sta(o)ck skener = Fotstödet av trä på skridskon. (Teckning)."

Ordförklaring: Stackskenerna = skridskorna, stövlane = dial. för stövlarna, fjolane = dial. för fjordarna, U-a = Uddevalla.

Litteratur:
Bernhardson, C.G.: Bohuslänskt folkliv, Uddevalla, 1982, s. 84. Titel i boken: Kälktransport.

Övrig historik; se CGB001
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)
  • Baksidestext:
Folklivsskildring . C.G. Bernhardson.
Sta(o)ck skener = Fotstödet av trä på skridskon. (Teckning)."

Litteratur:

Övrig historik; se CGB001
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Tre man med en släde [Målning]