History
-
"Bilen på denna bild är en fransk Motobloc, med en fyrcylindrig motor på 30/36 hk. Den köptes 1912 av Grenna automobilförening, och var föreningens första bil. Säljare var Sydsvenska Automobil och priset var 7000 kr. Bilen inregistrerades den 2:e oktober 1912 och fick då nummer F76.
Carl-Johan "Ville" Nordström var föreningens förste chaufför."
En tidigare uppgift anger bilen som inregistrerad den 9 dec 1916. Karl Nordström är vid tillfället instruktör.
Fotografering: 1916
prel
Relation
Classification
-
- Fordon (Outline)OU 493
License information
- License CC CC0 1.0
Metadata
- Identifiergm.e.28
- Part of collectionGrenna
- Owner of collectionGrenna Museum
- InstitutionGrenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter
- Date publishedJune 8, 2021
- Date updatedMay 27, 2023
- DIMU-CODE0210110458944
- UUID6402e66e-e9ec-4db1-b1f1-4bf72f3837cb
- Tags
2 comments
Bilen på denna bild är en fransk Motobloc, med en fyrcylindrig motor på 30/36 hk. Den köptes 1912 av Grenna automobilförening, och var föreningens första bil. Säljare var Sydsvenska Automobil och priset var 7000 kr. Bilen inregistrerades den 2:e oktober 1912 och fick då nummer F76.
Carl-Johan "Ville" Nordström var föreningens förste chaufför.
Erik Winsor, June 12, 2021
Carl Johan Nordström var född 1878 i St. Åby församling i Östergöt-land. Bodde senare i Gränna landsförsamling; Vässingarp och Skin-
narps kvarn, där han hade snickeriverkstad. Gifte sig 1902 med Wil-
helmina "Mina" Johansson från Ölmstad Mellangård. Omkring 1922 anställdes han (maskinist)vid den nya kraftstationen i Röttle. Om-
kring 1923 blev han elverkschef i Norrahammar fram till sin pension.
År 1912 blev han godkänd, för certifikat att köra bil, av ingenjör Hill
på JMW. 1917 byttes certifikatet mot ett körkort. Han ägde 12 bilar
och den förste var en Motorblock.
1913 blev Carl Johan Gränna stads förste taxichaufför....."När man
kom körande i Gränna, som dess förste bilist, och fått körkort tittade folk, som om man hade avlagt en högre examen".
En gång när han i mycket hög ålder var ute och körde, kanske något ovarsamt, så stoppade polisen honom. De trodde att han inte hade
körkort, så de frågade efter det! Han tog då fram en gammal papper-slapp och han sa då att det var hans körkort. De litade inte på hans lapp och tyckte troligen att han också var något vimsig. Men han var påstridig och polisen sa att de aldrig hade sett ett sådant körkort.
Det finns inget sådant, sa de! Men till slut fick polisen ge sig!!!
Denne lapp var fullt giltig, vilket Nordström visste. När han "körde
upp för sin lapp", så behövde han inte visa sina köregenskaper. Men däremot testades hans kunskaper ordentligt, när det gällde motorn. Om detta berodde på att inspektören var ingenjör och hans intresse? Eller var det så på den tiden??? Trafiken var ju inte farlig, men där-
emot ett motorstopp!!
Tyvärr är inte känt nu, om han tog fram sitt riktigt gamla certifikat ,för att testa/skoja med polisen, eller sitt gamla körkort. Detta hade ju aldrig behövts bytas ut!! Troligen hände detta i slutet av 1960-talet.
Oavsett körkort eller inte så körde han väldigt länge upp i mycket hög ålder.
Han dog 1969 i Jönköping och är begravd i Gränna.
Arnold Sigonius, December 31, 2022
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».