1
4
100
Lastning av ballastmaterial för banvallen i grusgropen vid Furuborg. Järnvägen behövde grus för underhåll av banvallen och 1905 köpte Norra Södermanlands Järnväg ett nio hektar stort område i grusåsen vid Furuborg, samt mark för ett stickspår från huvudbanan. Priset var 15 000 kronor. Grusgropen tömdes på massor och kom att ge plats för lokstallar för två beredskapslok. Enligt järnvägsnostalgiker var dessa de första plåtlokhusen som byggdes i Sverige. Ett av loken som parkerades i Nykvarn var K4 914 tillverkad 1907 placerad i Nykvarn mellan 1964 och 1970 och skrotad 1971, Lokstallarna är rivna sedan slutet av 1970 talet och har givit plats för en fotbollsplan. Omfattningen av grustäckten syns tydligt i naturen
Photo: okänd, / Stockholms läns hembygdsföreningar
Lastning av ballastmaterial för banvallen i grusgropen vid Furuborg. Järnvägen behövde grus för underhåll av banvallen och 1905 köpte Norra Södermanlands Järnväg ett nio hektar stort område i grusåsen vid Furuborg, samt mark för ett stickspår från huvudbanan. Priset var 15 000 kronor. Grusgropen tömdes på massor och kom att ge plats för lokstallar för två beredskapslok. Enligt järnvägsnostalgiker var dessa de första plåtlokhusen som byggdes i Sverige. Ett av loken som parkerades i Nykvarn var K4 914 tillverkad 1907 placerad i Nykvarn mellan 1964 och 1970 och skrotad 1971, Lokstallarna är rivna sedan slutet av 1970 talet och har givit plats för en fotbollsplan. Omfattningen av grustäckten syns tydligt i naturen
Photo: okänd, / Stockholms läns hembygdsföreningar
Lastning av ballastmaterial för banvallen i grusgropen vid Furuborg. Järnvägen behövde grus för underhåll av banvallen och 1905 köpte Norra Södermanlands Järnväg ett nio hektar stort område i grusåsen vid Furuborg, samt mark för ett stickspår från huvudbanan. Priset var 15 000 kronor. Grusgropen tömdes på massor och kom att ge plats för lokstallar för två beredskapslok. Enligt järnvägsnostalgiker var dessa de första plåtlokhusen som byggdes i Sverige. Ett av loken som parkerades i Nykvarn var K4 914 tillverkad 1907 placerad i Nykvarn mellan 1964 och 1970 och skrotad 1971, Lokstallarna är rivna sedan slutet av 1970 talet och har givit plats för en fotbollsplan. Omfattningen av grustäckten syns tydligt i naturen
Photo: okänd, / Stockholms läns hembygdsföreningar
Lastning av ballastmaterial för banvallen i grusgropen vid Furuborg. Järnvägen behövde grus för underhåll av banvallen och 1905 köpte Norra Södermanlands Järnväg ett nio hektar stort område i grusåsen vid Furuborg, samt mark för ett stickspår från huvudbanan. Priset var 15 000 kronor. Grusgropen tömdes på massor och kom att ge plats för lokstallar för två beredskapslok. Enligt järnvägsnostalgiker var dessa de första plåtlokhusen som byggdes i Sverige. Ett av loken som parkerades i Nykvarn var K4 914 tillverkad 1907 placerad i Nykvarn mellan 1964 och 1970 och skrotad 1971, Lokstallarna är rivna sedan slutet av 1970 talet och har givit plats för en fotbollsplan. Omfattningen av grustäckten syns tydligt i naturen
Photo: okänd, / Stockholms läns hembygdsföreningar
Accept license and download photo