HistoryBo Tak föddes i Hamburgsund 24 maj 1934, men 1947 flyttade familjen till Östergatan på Solängen i Mölndal, där de byggde ett egnahem, Österängsgatan 45. Bo Tak var redan som ung intresserad av fotografering och film. I Hamburgsund blev han snart god vän med biografmaskinisten och fick tack vare honom ta del av både filmer och filmvisningsteknik.
År 1950 köpte han sin första filmkamera för 16 millimeters film. Samma år började han filma flera av den tidens jazzlegender, som besökte Göteborg. Detta år började han även studera fotokonsten vid Slöjdföreningens konstskola i Göteborg. Han gick i lära hos hovfotografen Gösta Lidén och blev elev vid Wezäta fotostudio.
År 1949 hade Peter Jansson startat Mölndals-Posten. Bo Tak började snart som frilansande fotograf hos Peter Jansson. Tidningens redaktion var då inrymd i en lägenhet vid dåvarande Kyrkogatan, som till chefredaktörens besvikelse bytte namn till Tempelgatan. Bo Tak fick använda köket i denna lägenhet som fotolaboratorium. Han betalade hyra med 20 stycken fotografier i månaden.
Därutöver levererade han åtskilliga fler fotografier till tidningen, och dessa betalades enligt gängse taxa. Bo Tak hade ett nära och förtroendefullt samarbete med Peter Jansson, Sören Tjäder, Jon E. Lisshammar och Peter Janssons dotter Berit Jansson. Ibland var han med, när Jansson hämtade tidningen på tryckeriet. Hela upplagan rymdes på den tiden i tidningens baklucka.
Många Mölndalsbor, som till sin glädje fann sin bild i tidningen, beställde bilder av Tak. Andra kom till honom i köket vid Tempelgatan, för att han skulle ta porträttfotografier till pass eller körkort. I kyrkbacken tog Bo Tak många bröllopsbilder. År 1953 tog han bröllopsbilder av Mölndalsflickan Ulla Jacobsson, som några år dessförinnan hade slagit igenom med filmen "Hon dansade en sommar".
Fann sin hustru på scenen
Under sin värnpliktstjänstgöring inom Kungliga Flottan gjorde Tak en riktig långresa med flygplanskryssaren Gotland. Han skrev då resebrev i Mölndals-Posten under rubriken: "Resebrev från sydliga breddgrader: Foto-Bosse till havs". Resebreven visade, att Tak mycket väl hade kunnat bli kåsör eller reporter, men han fortsatte inom fotobranschen. Hans fotografier höll redan från början hög kvalitet. De utgör en viktig dokumentation av Mölndal på 1950-talet.
Under 1950-talet blomstrade nöjeslivet i Åbybergsparken under ledning av Mölndals egen nöjespappa Tage Westerdahl. Tak var givetvis där och fotograferade. Han filmade också och dokumenterade på ett utmärkt sätt de glada aftnarna på Åbybergskullen. En trevlig och skönsjungande cowboyflicka vid namn Eivor uppträdde på scenen. Hon fotograferades givetvis och blev så småningom Taks hustru.
Bo Tak hette under sin barndom och ungdom Bo Andersson, men hans svärfar Elis Magnusson hade en takläggningsfirma och kallades Tak-Elis. Han tog sig efternamnet Tak och frågade, om inte också svärsonen ville ha detta efternamn. Bo Andersson tyckte, att detta var ett utmärkt förslag, och så fick han heta Bo Tak i fortsättningen.
Under några år på 1950-talet hade Tak en fotoaffär på Djäknegatan 1 A. Här sålde han framför allt film och fotoalbum men kanske inte så många kameror. År 1958 övergick han från fotografering till filmning, och 1960 fick han anställning på Sveriges Radio i Göteborg, där tv-inspelningar blev allt viktigare. År 1963 lämnade han Mölndal.
Bo Tak blev ett stort namn inom västsvensk filmhistoria och blev kvar hos Göteborgs-TV fram till pensioneringen 2002. Även därefter gjorde han vissa inhopp i sitt gamla yrke. Han var en rutinerad yrkesman, vänlig, artig, trevlig och alltid oklanderligt välklädd. Han var helt enkelt en man, som man gärna ville samarbeta med.
På äldre dagar satt han och gick igenom sitt stora fotoarkiv. Han hade många bilder kvar från Mölndalstiden, och därför satte han sig i förbindelse med bland andra mig. Bo Taks Mölndalsbilder kom nu att användas som historisk dokumentation från gamla Mölndal. Jag skrev en artikelserie om hans år i Mölndal (Mölndals-Posten 26/7, 2/8 och 25/10 2006).
Nobbade världsstjärnan
Om sina år vid Göteborgs-TV skrev han en underhållande och väl illustrerad memoarbok "När jag nobbade Josephine Baker". Själva händelsen var inte fullt så dramatisk som titeln kan få oss att tro. Efter att ha filmat Josephine Bakers show i Göteborg skulle någon i filmteamet följa med världsstjärnan ut på stan, där hon ville shoppa i de finare varuhusen. Hon vände sig till Bo, som dock hade lovat sin fru att komma hem tidigt denna kväll. En av hans kollegor tog då över, och allt löstes till allas fulla belåtenhet.
Under sitt långa liv har Bo Tak alltså på många sätt dokumenterat sin samtidshistoria. Han blev på så sätt själv en del av historien. Hans bilder och minnen har mycket att ge eftervärlden. (Text Lars Gahrn, MP)
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».