• Fartyg: NYA UPSALA                    
Bredd över allt 6,75 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2571
Rederi: Ångfartygs AB Nya Upsala
Byggår: 1855
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: 1855 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Föreningen till ett bolag i Jönköping. Trafik på traden Jönköping - Göteborg.
1857 Såld till Westerås Ångfartygsbolag, Västerås för 60.000 rdr och omdöpt till Westerås. Trafik på traden Västerås - Stockholm.
1877 Moderniserad och upprustad vid Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm. Ny överbyggnad och nya sovhytter byggs. Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
1879 Upplagd.
1880-05-05 Såld till H.W. Söderman, Uppsala för 33.000 kr och omdöpt till Nya Upsala.
1880-05-10 Anländer för första gången till Uppsala.
1880-06-23 Första turen på traden Uppsala - Stockholm.
1881-06-15 H.W. Söderman startar Ångfartygs AB Nya Upsala tillsammans med F. Westerdahl, C.A. Axéll och Robert Schumburg.
1882 Trafik på traden Stockholm - Linköping.
1883 Åter på traden Uppsala - Stockholm.
1884 Ombyggd och moderniserad. En överbyggnad byggs akterut.
1884-11-25 Får propellerhaveri i den tjocka isen vid Erikssund vid färt från Stockholm till Uppsala. Bogseras vidare av Fyris mot Uppsala. Vid Ulltuna får även Fyris propellerhaveri. Båda fartygen får efter haverierna ligga kvar vid Ulltuna över vintern.
1886-07 Kör med hög hastighet in i ångbåtsbryggan i Sigtuna som skadas allvarligt.
1899 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
1912-09-09 Kolliderar med den tyska lastångaren Alexandra utanför Blockhusudden i Stockholm vid en färd mot Värtan. Det tyska fartygets stäv tränger in i Nya Upsalas förliga lastrum som får ett stort hål. Vatten forsar in och kapten M.A. Settergren kör upp på land för att inte sjunka. Vid kollisionen ramlar styrman ner från bryggan och skadas svårt och kokerskan som vistades i köket får huggas loss.
1912-09-13 Dras loss och bogseras till Ekensbergs varv för reparation.
1912-10-29 Åter i trafik.
1920 Ombyggd till lastfartyg vid Gåshaga varv. Lidingö.
1932 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm.
1939 Uthyrd till militären som transportfartyg under andra världskriget.
1945-08 Såld till direktör Walter Larsson vid Göteborgs mekaniska verkstad, Göteborg.
1945-11 Såld till Rederi AB Stjärnan, Göteborg och omdöpt till OK 1 Ombyggd till tankmotorfartyg vid Ideals Motorfabrik, Göteborg.
1949-01 Såld till AB Otaria, Stockholm och omdöpt till Elvan.
1950-04 Omdöpt till Caddy.
1953 Ombyggd. Lastkapaciteten ökas genom att däcket höjs.
1954 Ny huvudmaskin installeras.
1959-03 Såld till Karl Höglund, Donsö.
1963 Såld till Torsten Henricson, Göteborg.
1966-11 Såld till Karl Johan Karlsson, Vrångö.
1967-09-09 Grundstöter och sjunker vid Vinö i Misterhultsskärgården i hårt väder under färd mellan Stockholm och Färjestaden med en last av bensin. De fyra besättningsmännen ombord räddas av helikopter från flygets räddningstjänst i Visby.
(Skärgårdsbåtar.se)
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

Fo113925C

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to