• Fartyg: GÖTEBORG                      
Bredd över allt 7,67 meter
Längd över allt 45,31 meter
Reg. Nr.: 738
Rederi: Erik Thun AB (Thunbolaget)
Byggår: 1891
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1891-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Göteborg till Ångbåts AB Bohusländska Kusten, Uddevalla. Byggkostnad 190.000 kr.
1891-05-30 Anländer för första gången till sin hemstad Uddevalla. Trafik på traden Göteborg - Strömstad - Kristiania (Oslo).
1896-07-21 På en resa från Kristiania (Oslo) till Göteborg somnar rorsmannen på sin post utanför Filtveds fyr i Oslofjorden. Fartyget kör runt i cirklar för att till slut lägga sig med kraftig slagsida på en långgrund strand. Det norska ångfartyget "Kong Tryggve" passerar strax efteråt och plockar upp 15 passagerare som får åka tillbaks till Kristiania. Reparationen av fartyget kostar 20.000 kr.
1901 Kör rakt in i kajen i Strömstad. Inga större skador uppkommer.
1904 När man efter ett besök i Fjällbacka ska lägga ut lossas inte en av förtöjningarna tillräckligt fort. Man drar med sig hela bryggan som vid tillfället är full av åskådare. Inga personer skadas men flera får sig ett ofrivilligt dopp.
1908-07 Kolliderar med Bækkelaget, en mindre bogserbåt, på Kristianiafjorden. Bogserbåten som har 84 passagerare ombord klyvs av Göteborgs stäv. 11 personer omkommer.
1925 Ångbåts AB Bohusländska Kusten byter namn till Ångbåts AB Bohuslänska Kusten, Uddevalla.
1930-09-18 Kör rakt upp på en berhäll på Stora Ölbäraren, strax söder om Grebbestad vid färd mellan Strömstad och Göteborg. Glider sedan tillbaka en bit ner och akterskeppet sjunker ner i leran. Ingen person skadas vis olyckstillfället. Bärgas av Röda Bolagets Harald och John och förs till Lindholmens varv, Göteborg för reparation och ombyggnad. Bl.a. utökas antalet hytter från 18 till ca. 50.
1950-06-16 Såld på exekutiv auktion till AB Svenska Brazil - La Plata Linjen (Roland Frodi), Göteborg för 54.500 kr. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Oslo.
1961-06 2/3-dels ägande sålt till Erik Thun AB (Thunbolaget), Lidköping. Ombyggd och renoverad vid Bohus varv. Fortsatt trafik på traden Göteborg - Oslo.
1962-06 Såld till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 105.000 kr.
1963 Upplagd vid Bohus varv.
1965-03 Såld till Vacation Line AB, Göteborg för 275.000 kr. Tänker starta upp trafiken mellan Göteborg och Oslo igen. Gör dock endast en resa i maj och hyrs sedan ut för trafik på Åland. Efter ett haveri i Kalmarsund repareras fartyget vid Oskarshamns varv och läggs sedan upp i Hammarbyhamnen, Stockholm. Rederiet i konkurs.
1966-03-31 Såld på exekutiv auktion till Rederi AB Göta Kanal, Lidköping för 95.000 kr.
1966-04 Såld till pr/Allan Ericsson, Strömstad. Restaurangbåt nedanför Laholmens strandpromenad i Strömstad.
1969-03 Såld till Rolf Ulfvengren, Lidköping och Willy Ågren, Trollhättan. Restaurangbåt.
1972 Såld till Per Ericsson, Uddevalla för 35.000 kr.
1973-03-28 Bogseras från Norra hamnen i Strömstad till Hälle i Idefjorden.
1973-04 Såld till köpman Jack Vogel, Strömstad.
1975 Skrotad vid Hälle i Idefjorden.
(Skärgårdsbåtar.se)
    Photo: Okänd fotograf / Sjöhistoriska museet

Fo13009A

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to