Fartyg: S:T ERIK
Bredd över allt 4,10 meter
Längd över allt 18,94 meter
Reg. Nr.: 7983
Rederi: Stockholms stad
Byggår: 1881
Varv: Ljusne MV
Övrigt: 1880-01-20 ...
Fartyg: S:T ERIK
Bredd över allt 4,10 meter
Längd över allt 18,94 meter
Reg. Nr.: 7983
Rederi: Stockholms stad
Byggår: 1881
Varv: Ljusne MV
Övrigt: 1880-01-20 Beställd av Stockholms Brandförsvar, Stockholm.
1880-09-17 Provresa.
1880-09-22 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som S:t Erik till Stockholms Brandförsvar, Stockholm. Byggnadskostnad 25.000 kr. Sjöångspruta.
1932 Såld till Maskinaffären Generator, Göteborg.
1934-06 Såld till pr/Knut Emanuel Carlsson, Gravarne för 2.800 kr och omdöpt till Sotefjorden. Ombyggd till passagerarfartyg vid kajen i Smögen. Ny huvudmaskin, av fabrikat Säffle, 80 hk, 59 kW, installeras vid slipen i Skärhamn. Insatt i trafik kring Sotenäset.
1942-05-04 Rekvireras av Kungl. Marinförvaltningen. Målas maringrå. Bestyckas med en 8 mm luftvärnskulspruta M/36 på fördäck. Bevakningsbåt vid spärren BROFJORDEN.
1945-08-18 Återlämnad till ägaren.
1949-12 Såld till pr/Erik Valter Yngve Karlsson (Bröderna Karlsson), Gravarne. Trafik på traden Kungshamn - Hållö.
1969 Såld till Hållötrafik AB (Gustaf Karlsson), Kungshamn.
1975-01-01 Uthyrd till Firma Björn Tobin, Käringön. Trafik på traden Hälleviksstrand - Käringön.
1975-03 Återlämnad till ägaren.
1979 Såld till Hållötrafik AB (Gustav Hahne), Smögen.
1988-03 Såld till Smögen-Hållö Trafik HB, Smögen för 112.000 SEK.
1989-05 Såld till AB Smögentrafik, Smögen för 280.000 SEK.
1989-05 Såld till Skärgårdsservice i Vaxholm AB, Vaxholm för 475.000 SEK och omdöpt till S:t Erik af Waxholm.
1990 Såld till WABO AB, Vaxholm för 475.000 SEK.
1991-06-30 Grundstöter tidigt på morgonen öster om Grinda och blir stående på grundet med 30 graders slagsida. Fartyget ådrar sig mindre skador på kölen och akterstäven. Inga passagerare finns ombord vid incidenten.
1991-07-01 Bogseras av Marin & Haverikonsult ABs bogserbåt Chief till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
1993 Såld till Håkan Larsson, Hägersten för 150.000 SEK och omdöpt till Saltkråkan. Trafik i Oslo, Norge.
2003-01-25 Såld till Pierre de Leon, Huddinge för 80.000 SEK och omdöpt till Sotefjorden af Gravarne.
2004 Såld till Öresjö Rederi AB, Borås och omdöpt till S:t Erik af Bogesund. Trafik på sjön Åsunden, Ulricehamn.
2005-07-27 En elkabel i maskinrummet börjar brinna under en räkkryssning kort efter avgång från Ulricehamn. Man vänder genast tillbaka till hamnen där räddningstjänsten släcker branden efter att passagerarna har lämnat fartyget. Ingen av de 42 passagerarna eller de fyra besättningsmännen skadas.
2006-04 50 % av ägandet sålt till Rederi Sjöstaden HB, Ulricehamn. Fortsatt trafik på sjön Åsunden, Ulricehamn.
2008 Såld till Sotefjorden Rederi, Fredrik Åberg, Smögen och omdöpt till Sotefjorden.
2009-01-13 Lyfts upp på en trailer vid hamnen i Ulricehamn för att dagen efter köras till Vargön, Vänersborg där man åter sjösätter båten.
2009-01-16 Ankommer Smögen kl. 16.10 efter färd från Vargön via natthamn i Göteborg.
2010-06-16 Såld till Sotefjorden Rederi AB, Hunnebostrand.
2011-03-18 Såld till Grebys Rederi AB, Grebbestad och omdöpt till Af Grebbestad.
(Skärgårdsbåtar.se)