• Sjötransport av kvarts från kvartsbrotten vid sjön Ärr i Dalsland till Vargöns smältverk via Vänersborg. I slutet av denna epok trafikerade dom små lastbåtarna Lindö, Sune, Balder och Monica traden. Sjötransporterna av kvarts har gamla anor. Som mest var det 8 fartyg. Båtarna lastade ca 110 ton och hade i slutet av 1960-talet 2 mans besättning. Annat var det förr, då hade båtarna 5 - 6 mans besättning. 1971 lades sjötransporterna ned. Lastbilarna tog över.
    Photo: Lantz, ROLF / Vänersborgs museum

Sjötransport av kvarts från kvartsbrotten vid sjön Ärr i Dalsland till Vargöns smältverk via Vänersborg. I slutet av denna epok trafikerade dom små lastbåtarna Lindö, Sune, Balder ...