Lastning av ullbalar. 4-mastat segelfartyg vid kaj.
Fartyg: BEATRICE
Bredd över allt 12,82 meter
Längd över allt 85,30 meter
Reg. Nr.: 4514
Rederi: AB Pollux
Byggår: 1881
Varv: Greenock (UK)
Övrigt: Beatrice i ...
Fartyg: BEATRICE
Bredd över allt 12,82 meter
Längd över allt 85,30 meter
Reg. Nr.: 4514
Rederi: AB Pollux
Byggår: 1881
Varv: Greenock (UK)
Övrigt: Beatrice i Melbourne 1929, då man lastade ull och kaninskinn till UK. Det var f.ö. den sista ullasten som lämnade Australien på ett segelfartyg Förste styrman ombord är fotografen Sam Svensson.
Lasten var 273 casks, 302 pipes, 288 drums (järnfat) med talg, 27 pipes of pelt, 6 balar och 6 små säckar med horn, 1391 balar fårskinn, 93 balar kaninskinn, 4 balar harskinn, 19 balar tagel, 4198 balar Greasy wool, varav 604 voro dubbeldumps, och 943 balar scoured wool. Lastningen var avslutad den 21 februari 1929, mitt i den australiska högsommaren. Man kan nog ana värmen i bilden. (och lukten när man nu vet vad lasten bestod av)
Längst till höger syns nog en dubbelbal. (Text Peter Baeling)
Fartyget byggt 1881 av Rob, Steel & Co, Greenock, Skottland. Levererades i maj 1881 till R Shankland & Co Greenock, Skottland. Insatt mestadels mellan England - Australien.
1905 sålt till Rederi AB Navigator i Göteborg och omdöpt till SVITHIOD.
1922 sålt till Rederi AB Pollux och omdöpt till BEATRICE.
1932 såld till Stavanger för upphuggning.
ProfessionBarkskepp
Alternative names4514
ROUTENBURN (1881-1905)
BEATRICE (1922-1932)
SVITHIOD (1905-1922)
Other informationRederi: AB Pollux || :: Varv: Russel & Co, Greenock (UK) || :: Konstruktör: Steel, Robert || :: Bredd över allt 12,82 meter || :: Längd över allt 85,30 meter || ::
Det är kajen i Melbourne där man tar in den sista ullasten från Austarlien i segelfartyg, Fotot är från februari 1930, dvs mitt i högsommaren. Lasten utgjordes av 273 casks, 302 pipes 288 drums talg, 27 pipes pelt, 6 balar horn, 1391 balar fårskinn, 93 balar kaninskinn, 19 balar tagel, 4198 balar greasy ull och 943 balar scoured ull.
Peter Baeling,
August 23, 2015
Send an inquiry
Your message will be sent to Sjöhistoriska museet.
1 comment
Peter Baeling, August 23, 2015