• Godsvagn Q 2017. Malmö-Trelleborgs järnväg-Hököpinge sockerbruk.MTJ.Ett antal av sockerbrukens äldre vagnar av I-typen påbyggdes med cistern för råsockertransport,varvid vagnarna omlittererades till Q.MTJ Q 2017,tillhörande Hököpinge sockerbruk,ingick i en serie på......stycken som ombyggdes på detta sätt av Kockums år 1920. Vagnen ursprungligen tillverkad av ......... Ur denna konstruktion utvecklades den specialla råsockercisternvagnen av stål med tre axlar.
    Photo: Trelleborgs museum

Godsvagn Q 2017. Malmö-Trelleborgs järnväg-Hököpinge sockerbruk.MTJ.Ett antal av sockerbrukens äldre vagnar av I-typen påbyggdes med cistern för råsockertransport,varvid vagnarna o...