• Målning, Borgmans magasin. Målning föreställande Västergatan. Foto efter väggmålning av Nils Hansson, Trelleborg. Nuvarande adress nr.42 har troligen varit målad på västra gavelväggen där. Handlaren Rune Borgman, Västergatan 39 Trelleborg, äger en oljemålning efterbildad av den här väggmålningen. På tavlans baksida läses: Denna tavla som målats av kustroddaren Anders Larsson i Trelleborg är kopia av en väggmålning som framkom vid renovering i ett äldre hus vid Västra infartsvägen till Trelleborg för omkring 30 år sedan. Detta hus äges nu av hushållerskan Ida Persson, Västergatan. Tavlan skall föreställa Västerbro och Västergatan på 1880- talet. Personerna å tavlan föreställa diverse borgare bl.a. en Richthoff, en Clementsson o.s.v. Det åkande paret uppgives vara prostinnan och prosten Bruzelius från Västra Tommarp. Stadens dåvarande läkare är klädd i päls på färd mot staden från västra. Tavlan tillhör grosshandlare Johan R:son Borgman. Trelleborg i september 1931. Anteckn. Ett bra foto av väggmålningen äges av fru Olga Holmberg, född Fröjd. Hon äger och bebor huset nr.40 vid Västergatan. Den person som till vänster å bilden leder en ko heter Per Svensson. Han var ägare till fastigheten gammalt nr.161B. eller möjligentill nr.163 kvart. Katten.
    Photo: Trelleborgs museum

Målning, Borgmans magasin. Målning föreställande Västergatan. Foto efter väggmålning av Nils Hansson, Trelleborg. Nuvarande adress nr.42 har troligen varit målad på västra gavelväg...