• Skelettgrav funnen på stadsägan 140, Sjöviks tegelbruk i Trelleborg. Skelettet är det underst liggande och fotot är taget från väster. Accessionsboken: Förklaring till gravfynden: Skelettet c-e var försatt med en förrostad järnkniv, vilken sannolikt varit försedd med träskaft. Det överst liggande skelettet hade ingen utrustning med sig. Man lade märke till att det översta var jordat med ansiktet vänt mot östern under det att det underst liggande vände huvudet mot väst. Båda ligger över varandra i samma grav. Jordtjockleken mellan de båda var cirka 400 milimeter. Båda ligger med huvudena i nord, något orienterade mot öster. I samma grav förekom andra rester av ett mycket litet barns skelett, derav en arm och ett revben.
    Photo: Hansen Folke dr antikvarie / Trelleborgs museum

Skelettgrav funnen på stadsägan 140, Sjöviks tegelbruk i Trelleborg. Skelettet är det underst liggande och fotot är taget från väster. Accessionsboken: Förklaring till gravfynden: ...