Fartyg: ASTREA
Bredd över allt 6,55 meter
Längd över allt 31,74 meter
Reg. Nr.: 1858
Rederi: Ångfartygs AB Göta Kanal
Byggår: 1855
Varv: Motala Verkstad
Kon ...
Fartyg: ASTREA
Bredd över allt 6,55 meter
Längd över allt 31,74 meter
Reg. Nr.: 1858
Rederi: Ångfartygs AB Göta Kanal
Byggår: 1855
Varv: Motala Verkstad
Konstruktör: C.F.
Övrigt: Frv Astrea (RN18238) och Motalaström.
1854-11-22 Beställd av Wadstena Ångfartygsbolag, Vadstena för leverans 1856.
1858 Levererad av Motala Verkstad som Wadstena till Wadstena Ångfartygsbolag, Vadstena.
1877 Såld till Motala Ströms Ångfartygs AB. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta Kanal.
1887 Upprustas och döps om till Arboga II. Nattrafik på traden Stockholm - Arboga.
1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
1889 Ombyggd vid Långholmens varv, Stockholm. Döps om till Astrea och återgår till trafik på Göta Kanal.
1899 Ny ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad på 70 hk, 51 kW, installeras.
1911-05-11 Såld till Ångfartygs AB Bore, Åbo, Finland och omdöpt till Delet. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
1916-05-03 Rekvirerad av kejserliga ryska marinen. Återlämnas på hösten.
1917-04-16 Såld till Arthur Lindblad, Åbo, Finland.
1917-04-21 Såld till Mainio Erland Grönroos, Åbo.
1919-12-09 Såld till Lovisa Ångfartygs AB, Lovisa, Finland. Trafik på traden Helsingfors - Lovisa - Viborg.
1921-04-22 Omdöpt till Ulrika.
1923-03-20 Såld till Ångfartygs AB Kusten, Åbo, Finland och åter döpt till Delet. Ombyggd. Nytt tonnage 315 brt, 108 nrt. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
1937-11-25 Grundstöter vid Sottunga, Åland på en resa mellan Åbo och Mariehamn. Lämnas kvar på grundet över vintern.
1938-04-24 Dras loss och bogseras till Åbo för besiktning. Kondemneras och såld till Dalsbruk för skrotning.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Ångfartygs AB Göta Kanal || :: Varv: Motala Verkstad || :: Konstruktör: C.F. || :: Bredd över allt 6,55 meter || :: Längd över allt 31,74 meter || ::