Fartyg: MOTALASTRÖM
Bredd över allt 6,72 meter
Längd över allt 29,42 meter
Reg. Nr.: 1833
Rederi: Norrköpings Kanalångfartygsbolag, Norrköping.
Byggår: 1855
Varv ...
Fartyg: MOTALASTRÖM
Bredd över allt 6,72 meter
Längd över allt 29,42 meter
Reg. Nr.: 1833
Rederi: Norrköpings Kanalångfartygsbolag, Norrköping.
Byggår: 1855
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: 1855 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Motala Ström till Norrköpings Kanalångfartygsbolag, Norrköping. Trafik på Göta Kanal.
1868 Såld till kaptenen E B Thorsell för 37.000 rdr rmt.
1869-02-27 Thorsell startar Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala som övertar fartyget. Ombyggd vid Motala Verkstad från lastfartyg till kombinerat last- och passagerarfartyg för 32.000 rdr rmt. Ny ångmskin installeras.
1872 Ombyggd. Fördäcket överbyggs vid Lindholmens Varv, Göteborg.
1881 Ny ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad, Stockholm på 180 hk, 132 kW, installeras.
1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
1891 Ombyggd.
1906 Ombyggd.
1937-05 Såld till AB Lödöse Varv för skrotning. Upplagd vid varvet.
? Såld till K J Rebensdorff, Göteborg.
1944 Flyttas till Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg. Ombyggd till öppen pråm.
1945-07 Såld till Sand & Grus AB Jehander, Stockholm och omdöpt till Jehander IX. Namnet skrivs senare Jehander 9.
1969-07 Såld till Lars Jonasson, Väddö för 200 kr och omdöpt till Djurön II.
1974-09 Såld till K G A Ljungh, Stockholm.
1974-09 Såld till Mo Do Cell AB, Husum. Används som kättingpråm.
1976 Åker in i kajen och får så stora skador att pråmen skrotas.
1987 Avregistrerad ur skeppsregistret.
(Skärgårdsbåtar.se
Other informationRederi: Norrköpings Kanalångfartygsbolag, Norrköping. || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 6,72 meter || :: Längd över allt 29,42 meter || ::