Fartyg: GUSTAF LAGERBJELKE
Bredd över allt 6,00 meter
Längd över allt 29,38 meter
Reg. Nr.: 2282
Rederi: Örebro Nya Rederi AB
Byggår: 1890
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 18 ...
Fartyg: GUSTAF LAGERBJELKE
Bredd över allt 6,00 meter
Längd över allt 29,38 meter
Reg. Nr.: 2282
Rederi: Örebro Nya Rederi AB
Byggår: 1890
Varv: Bergsunds MV
Övrigt: 1890-05-10 Provtur.
1890-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustaf Lagerbjelke till Skogstorps Rederi AB, Skogstorp.
1890-05-15 Insatt i trafik mellan Skogstorp och Örebro.
1893-03 Såld till Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 38.500 kr. Trafik på traden Örebro - Odensbacken - Läppe - Stora Sundby - Skogstorp - Stockholm.
1899-10 Grundstöter i Mälaren. Man tar sig loss för egen maskin utan skador.
1919 Ombyggd.
1920-07-17 Grundstöter vid Nordösundet på en resa mellan Skogstorp och Odensbacken. Fartyget tar inte in vatten utan får bara mindre skador.
1925 Örebro Nya Rederi AB köps av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm som då byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
1934-04 Såld till det nybildade Örebro Rederi AB, Örebro.
1945-08-18 Grundstöter och sjunker i kraftigt regn utanför Silverhällarna nära Strängnäs på en resa mellan Arboga och Stockholm. Ingen av de 20 passagerarna skadas men av den 11 man starka besättningen omkommer kokerskan. Passagerare och besättning tas ombord på Örebro III för vidare färd till Stockholm. Fartyget bärgas en månad senare av bärgningsångaren Dykaren och tas till Djurgårdsvarvet, Stockholm för reparation.
1952-10-25 Såld till skrothandlare Sten Allan Olsson, Göteborg för 15.000 kr.
1954-10 Såld till Öregrunds Slip & Warfs AB, Öregrund för 3.000 kr och ombyggd till pråm.
1960-11 Skrotad vid Svenska Muddrings AB, Nacka.
(Skärgårdsbåtar.se)
1890-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustaf Lagerbjelke till Skogstorps Rederi AB, Skogstorp.
1890-05-15 Insatt i trafik mellan Skogstorp och Örebro.
1893-03 Såld till Örebro Nya Rederi AB, Örebro för 38.500 kr. Trafik på traden Örebro - Odensbacken - Läppe - Stora Sundby - Skogstorp - Stockholm.
1899-10 Grundstöter i Mälaren. Man tar sig loss för egen maskin utan skador.
1919 Ombyggd.
1920-07-17 Grundstöter vid Nordösundet på en resa mellan Skogstorp och Odensbacken. Fartyget tar inte in vatten utan får bara mindre skador.
1925 Örebro Nya Rederi AB köps av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm som då byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
1934-04 Såld till det nybildade Örebro Rederi AB, Örebro.
1945-08-18 Grundstöter och sjunker i kraftigt regn utanför Silverhällarna nära Strängnäs på en resa mellan Arboga och Stockholm. Ingen av de 20 passagerarna skadas men av den 11 man starka besättningen omkommer kokerskan. Passagerare och besättning tas ombord på Örebro III för vidare färd till Stockholm. Fartyget bärgas en månad senare av bärgningsångaren Dykaren och tas till Djurgårdsvarvet, Stockholm för reparation.
1952-10-25 Såld till skrothandlare Sten Allan Olsson, Göteborg för 15.000 kr.
1954-10 Såld till Öregrunds Slip & Warfs AB, Öregrund för 3.000 kr och ombyggd till pråm.
1960-11 Skrotad vid Svenska Muddrings AB, Nacka.
(Skärgårdsbåtar.se)
ProfessionÅngfartyg
Alternative names2282
Other informationRederi: Trafik AB Mälaren-Hjälmaren || :: Varv: Bergsunds MV || :: Bredd över allt 6,0 meter || :: Längd över allt 29,4 meter || ::