Fartyg: RHEA
Bredd över allt 7,4 meter
Längd över allt 53,44 meter
Reg. Nr.: 543
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1884
Varv: Motala Warf i Norrkö ...
Fartyg: RHEA
Bredd över allt 7,4 meter
Längd över allt 53,44 meter
Reg. Nr.: 543
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea
Byggår: 1884
Varv: Motala Warf i Norrköping
Övrigt: TRANSIT No 6=RHEA=SALTDAL=MEISFJORD Reg nr 543, 50,60 x 7,42 m, (efter förlängning 53,44 x 7,42 m), 480 ihk, 616 brt, 455 nrt. Byggdes 1884 av Motala Warf i Norrköping för Ångbåtsbolaget Transit i Stockholm. Övertogs 1886 av Ångfartygsbolaget Södra Sverige och omdöptes till Rhea. Trafikerade 1884?1935 traden Stockholm?Västervik?Oskarshamn?Kalmar?Karlskrona?Ronneby?Karlshamn?Ystad?Trelleborg?Malmö?Landskrona?Helsingborg?Göteborg. Rhea ombyggdes, förlängdes och moderniserades 1904. Ny trippelexpansionsångmaskin och nya ångpannor insattes. Rhea övertogs liksom hela Södra Sverige-flottan 1909 av Stockholms Rederi AB Svea. Användes under en period 1919 tillsammans med systerfartyget Hyperion i krigsfångeutväxlingstransporter. Grundstötte 29.10 1933 kl 0930 vid Nidingen och körde helt upp på grundet. Losstogs av Röda Bolaget, torrsattes följande dag och befanns vara utan skador. Trafikerade 1936?1938 traden Västerås?Stockholm?Södertälje?Västervik?Kalmar?Karlshamn?Ystad?Malmö?Landskrona?Helsingborg?Göteborg och 1939?1943 Stockholm?Sundsvall?Härnösand?Örnsköldsvik?Nordmaling?Sikeå?Skelleftehamn. Lades upp 1944 och rekvirerades 1.6 1944 av Marinförvaltningen. Återlämnades vintern 1945 och lades upp. Sveabolaget sålde Rhea 18.9 1945 till Det Nordlandske Dampskibsselskap i Bodö, Norge för 200 000 kr. Omdöptes till Saltdal. Kom 1957 till Trondheim och låg som förrådsfartyg (upplag) med namnet Meisfjord till 1961. Såldes detta år till Høvding Skipsopphuggning. Användes därefter som norskt skolfartyg under några år och blev senare upplagd i Grimstad. Skrotades 1976 vid Sandnaessjøen i Norge.
(Svensk kustsjöfart 1840-1940)
Övrigt: TRANSIT No 6=RHEA=SALTDAL=MEISFJORD Reg nr 543, 50,60 x 7,42 m, (efter förlängning 53,44 x 7,42 m), 480 ihk, 616 brt, 455 nrt. Byggdes 1884 av Motala Warf i Norrköping för Ångbåtsbolaget Transit i Stockholm. Övertogs 1886 av Ångfartygsbolaget Södra Sverige och omdöptes till Rhea. Trafikerade 1884-1935 traden Stockholm - Västervik - Oskarshamn - Kalmar - Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Ystad - Trelleborg - Malmö - Landskrona - Helsingborg - Göteborg. Rhea ombyggdes, förlängdes och moderniserades 1904. Ny trippelexpansionsångmaskin och nya ångpannor insattes. Rhea övertogs liksom hela Södra Sverige-flottan 1909 av Stockholms Rederi AB Svea. Användes under en period 1919 tillsammans med systerfartyget Hyperion i krigsfångeutväxlingstransporter. Grundstötte 29.10 1933 kl 0930 vid Nidingen och körde helt upp på grundet. Losstogs av Röda Bolaget, torrsattes följande dag och befanns vara utan skador. Trafikerade 1936-1938 traden Västerås - Stockholm - Södertälje - Västervik - Kalmar - Karlshamn - Ystad - Malmö - Landskrona - Helsingborg - Göteborg och 1939-1943 Stockholm - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Nordmaling - Sikeå - Skelleftehamn. Lades upp 1944 och rekvirerades 1.6 1944 av Marinförvaltningen. Återlämnades vintern 1945 och lades upp. Sveabolaget sålde Rhea 18.9 1945 till Det Nordlandske Dampskibsselskap i Bodö, Norge för 200 000 kr. Omdöptes till Saltdal. Kom 1957 till Trondheim och låg som förrådsfartyg (upplag) med namnet Meisfjord till 1961. Såldes detta år till Høvding Skipsopphuggning. Användes därefter som norskt skolfartyg under några år och blev senare upplagd i Grimstad. Skrotades 1976 vid Sandnaessjøen i Norge.
Other informationFartyg ort: Stockholm || Rederi: Stockholms Rederi AB Svea || Rederi ort: Sverige, Stockholm || Byggort: Sverige, Norrköping || Byggår: 1884 || Rederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 7,40 meter || :: Längd över allt 53,44 meter || ::
Fartygsfakta: Br.t. 596,93 || Namnsignal: HSKF|| Reg.nr: 543 (SE 1910)