Fartyg: SKOKLOSTER
Bredd över allt 4,69 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2190
Rederi: Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna
Byggår: 1868
Varv: ...
Fartyg: SKOKLOSTER
Bredd över allt 4,69 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2190
Rederi: Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna
Byggår: 1868
Varv: Oskarshamns MV
Övrigt: 1868-06-20 Sjösatt.
1868-08 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Enköping till Ångfartygs AB Bockholmssund, Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
1869-07 Propelleraxeln går av i Essingesundet. Bogseras av s/s Upsala till Bergsunds Mekaniska Verkstad för reparation.
1872-11-30 Grundstöter i Enköpingsån. Dras loss senare på kvällen.
1875-10 Såld till Österby Ångfartygsbolag, Vallby för 37.000 kr.
1883 Såld till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping.
1885 Såld till Ångfartygs AB Östhammar, Östhammar för 12.000 kr och omdöpt till Östhammar. Trafik på traden Stockholm - Östhammar.
1889 Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
1899-11-26 Grundstöter kl. 17.45 på skäret Bromman utanför Herräng vid färd mot Östhammar. Det mesta av lasten ombord, bestående av mjöl-, öl- och sockerfat, förstörs. Bärgas av Neptunbolagets Mercur och bogseras till Mälarvarvet i Stockholm. Upplagd.
1900-01-10 Såld i havererat skick till A P Sjödin, Stockholm.
1900-04-19 Såld på exekutiv auktion till Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna för 52.000 kr och omdöpt till Skokloster. Repareras vid Mälarvarfvets AB, Stockholm efter grundstötningen. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
1901-11-14 Grundstöter vid Bagarbo brygga vid färd från Stockholm mot Örsundsbro.
1901-11-17 Dras loss av s/s Upland tillsammans med bogserångaren Venus.
1911 Såld till Ångfartygs AB Sylfid, Norrtälje och omdöpt till Arholma. Trafik på traden Stockholm - Arholma.
1912 Ny ångpanna installeras på Ekensbergs varv.
1913 Såld till pr/fabrikör Carl Gustaf Grönstedt, Norrtälje och omdöpt till Väddö. Trafik på traden Väddö - Stockholm.
1915-03-24 Såld till J. Nyholm, Stockholm.
1915-07-25 Såld till Ångbåts AB Glafsfjorden, Arvika för 21.000 kr och omdöpt till Glafsfjorden. Trafik på traden Arvika - Sölje - Satfnäs - Stömne - Björnö - Högsäter.
1919-05 Såld till Ångbåts AB Byelfven, Arvika. Ombyggd vid Groths varv, Sjötorp med bland annat nytt tak och raka sidor. Ny ångmaskin på 110 hk, 81 kW, installeras. Ombyggnaden kostar ca. 100.000 kr.
1935-05-02 Såld till Harry Emanuel Carlson, Gunnar Johansson och Arne Lorentsson, Styrsö omdöpt till Södra Skärgården. Ny hemort Styrsö-Tången. Trafik på traden Göteborg - Styrsö.
1935-05-03 Avgår kl. 14.00 från Arvika mot Högsäter på sin sista tur i Värmland innan fartyget går till sin nya ägare.
1939 Såld till Styrsö Trafik AB, Göteborg.
1943-04-15 Såld till pr/Erik Valter Yngve Carlson, Fiske-Tången för 18.000 kr och omdöpt till Soten.
1946 Oljeeldning installeras.
1948 Såld till pr/Knut Viktor Emanuel Carlson, Gravane. Motoriserad med en Säffle diesel, 150 hk, 110 kW.
1971 Såld till Bröderna Karlssons Båttrafik HB, Kungshamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo TMD 100A, 200 hk, 147 kW, installeras.
1978-06-30 Såld till Rederi AB Soten, Kungshamn för 4.050 kr. Trafik på traden Lysekil - Kungshamn.
1990-01-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och återfår ursprungsnamnet Enköping. Renoverad under 1989 och 1990 och därefter insatt i trafik i Mälaren.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Ångfartygs AB Sigtuna - Skokloster, Sigtuna || :: Varv: Oskarshamns MV || :: Bredd över allt 4,69 meter || :: Längd över allt 29,69 meter || ::