Ångfartyget Tenö lämnar Höganäs brygga på ingående mot Stockholm.
Fartyg: TENÖ
Bredd över allt 5,20 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2195
Rederi: Waxholms Ångfartygs AB
Byggår: 1875
Varv: Södra Varvet, William ...
Fartyg: TENÖ
Bredd över allt 5,20 meter
Längd över allt 29,69 meter
Reg. Nr.: 2195
Rederi: Waxholms Ångfartygs AB
Byggår: 1875
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1875-07-08 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Tenö till Waxholms Ångfartygs AB. Insatt i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - (Torsbyfjärd).
1875-07-09 Premiärtur. Ett ångrör går sönder i maskinrummet och den utrusande ångan skadar eldaren så svårt att han avlider.
1876 I slutet av sommaren ramlar kapten Bergström av en olyckshändelse ner från övre däck. Han får djupa sår av en sidolykta och avlider en tid senare.
1878-08-07 När fartyget backar ut från Höganäs brygga kommer en friholt i kläm och slår med våldsam kraft en passagerare på fördäck. Passageraren avlider.
1881-08 Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet - Vindö - Djurö - Saltarö.
1888-10-01 Traden ökas till Stockholm - Vaxholm - Husarö - Möja - Djurö - Saltarö.
1890 ca. Ombyggd. med bland annat tak på övre däck.
1897 Ombyggd vid Mälarvarvet med bl.a. ny överbyggnad, raka sidor och större ventiler. Extrabåt.
1901-03-16 Övergår till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB.
1901-09-15 Kolliderar med ångfartyget Gustafsberg VI utanför Henriksdal i Nacka. Gustafsberg VI sjunker.
1907-04-25 Uthyrd till Ångfartygs AB Stockholm - Ingarö - Nämdö, Nämdö för trafik på traden Stockholm - Ingarö - Tyresö - Nämdö - Runmarö (Vånö).
1910-05-04 Grundstöter mellan Nämdö och Boskapsö i tät dimma på en resa från Vånö på Nämdö mot Stockholm. Grundet får sedan heta "Tenögrynnan". Dras på kvällen loss av ångfartygen Serla och Prins Gustaf med assistans av Transportbolagets Herkules. Bogseras därefter av Herkules till Beckholmsdockan för reparation.
1916-12-29 Såld till Elektriska Svetsnings AB, Stockholm för 20.000 kr och omdöpt till Elektra III.
1918-05-07 Uthyrd till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 75 kr/dag.
1918-07 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 60.000 kr och omdöpt till Gasaccumulator VII.
1919 Trafik på traden Stockholm - Lidingö Brevik - Gåshaga restaurant - Elfvik - Hustegaholm.
1923-06-28 Såld till AB Julius Slöör för 3.600 kr för att skrotas vid Ekensbergs varv.
1925-10-20 Ekensbergs varv intygar att skrotningen nu är genomförd.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Konstruktör: Agerskow, Kai || :: Bredd över allt 5,20 meter || :: Längd över allt 29,69 meter || ::