Foto sommaren 1924. Fartyget på ingående mot Stockholm och skall snart gå in i Granholmshålet som sundet mellan Granholmarna kallas.
Fartyg: WILLIAM LINDBERG
Bredd över allt 5,90 meter
Längd över allt 31,60 meter
Reg. Nr.: 2194
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1877
Varv: Södra Varvet, Wil ...
Fartyg: WILLIAM LINDBERG
Bredd över allt 5,90 meter
Längd över allt 31,60 meter
Reg. Nr.: 2194
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1877
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Konstruktör: Agerskow, Kai
Övrigt: Originalritning finns i Södra varvet samlingen, Sjöhistoriska museets arkiv. Inga ombyggnadsritningar funna.
1876-10-12 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
1877-05-09 Levererad av William Lindbergs dödsbo vid Södra Varvet som William Lindberg till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Fartyget döps efter, den 13 januari avlidne, varvschefen vid Södra varvet i Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm.
1890 Skrovet isförstärkt.
1892 Ombyggd vid Motala Verkstad, Motala. Ny överbyggnad och ett par salonger på övre däck. Ny ångpanna och ångmaskinen byggs om.
1897 Förses på hösten med C.A. Lindvalls patenterade isbrytarstäv.
1901-03-16 Waxholms Ångfartygs AB går ihop med Stockholm - Vaxholms Rederi AB och bildar tillsammans Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som övertar fartyget.
1917 Ombyggd. Akterdäcket inbyggt.
1919-12-23 Grundstöter vid Räfsnäs, Rådmansö. Dras loss av Transportbolaget.
1920 Grundstöter vid Östernäs, Rådmansö.
1951 Såld till varvsrörelsen Etabl. van Heyghen Fréres S.A. i Ghent, Belgien för skrotning.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationRederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Konstruktör: Agerskow, Kai || :: Bredd över allt 5,86 meter || :: Längd över allt 31,59 (pp) meter || ::