Foto i svartvitt visande passagerarångfartyg DIANA. Reg.nr 1641. Brt 289,42, netto 195.15. 320 HKR maskineri, insatt 1869, då det ursprungliga maskineriet byttes ut. Båda maskineri...
Fartyg: DIANA
Bredd över allt 7,52 meter
Längd över allt 46,06 (pp) meter
Reg. Nr.: 1641
Rederi: Ångfartygs AB Teutonia i Göteborg
Byggår: 1856
Varv: Södra ...
Fartyg: DIANA
Bredd över allt 7,52 meter
Längd över allt 46,06 (pp) meter
Reg. Nr.: 1641
Rederi: Ångfartygs AB Teutonia i Göteborg
Byggår: 1856
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: HERNÖSAND=POHJOLA=HUDIKSVALL=DIANA Reg nr 1641, 46,06 x 7,52 m, 80 hk, 287 brt, 154 nrt. Byggdes 1856 av Södra Varvet i Stockholm för Hernösands Ångfartygsbolag. Såldes 1866 till Nordfinska Ångbåtsbolaget i Uleåborg och omdöptes till Pohjola. Inköptes 1868 av Ångfartygsbolaget Hudiksvall och namnades Hudiksvall. Insattes i trafik Hudiksvall?Sundsvall?Vasa. Övertogs 1876 av Hudiksvalls Nya Ångfartygsbolag i Hudiksvall. Såldes i januari 1882 till CA Möller i Göteborg och ombyggdes kraftigt. Insattes på traden Göteborg?Fredrikshavn som Diana för generalkonsul Ludvig Philips och ingenjör C A Möllers räkning. Övertogs 1889 av nybildade Ångfartygs AB Göteborg-Kiel och insattes mellan Göteborg?Kiel vilken trade efter 1895 förlängdes till att även omfatta trafik till Bremen. Diana såldes 28.2 1902 till Ångfartygs AB Teutonia i Göteborg. Ångaren övertogs genom köp 28.12 1909 av Sveriges Redarförening i Göteborg, men hade alltsedan sommaren 1908 använts som logementsfartyg med maskineri och ångpannan i behåll. Låg som logement i Gävle 1910. Diana avfördes ur registren 1910 under motiveringen att det var logementsfartyg. Dess slutgiltiga öde har ej gått att klarlägga.
lll
Other informationRederi: Ångfartygs AB Teutonia i Göteborg || :: Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 7,52 meter || :: Längd över allt 46,06 (pp) meter || ::
SubjectFoto i svartvitt visande passagerarångfartyg DIANA. Reg.nr 1641. Brt 289,42, netto 195.15. 320 HKR maskineri, insatt 1869, då det ursprungliga maskineriet byttes ut. Båda maskinerierna leverades av Bergsunds Mek.Verkstad. Fartyget byggdes vid Stora Varvet i Stockholm 1856 /Willian Lindberg, Södra varvet/ för Hernösands Ångf.AB Hernösand. Fartyget uppkallades efter rederinamnet. Enl. inte bekräftade uppgifter skall fartyget ha sålts till Uleåborgs Ångf.AB 1866 och erhållit namnet POIKOLA[Fel POHJOLA]. Återköpts till Sverige i så fall senast 1869 av Hudiksvalls Ångf.AB Hudiksvall och även nu erhållit samma namn som rederiet. Såld 1882 till Göteborg för Ång.AB Göteborg -Kiel, redare C A Möller. Namnet blev nu DIANA och 1883 undergick fartyget ombyggnad. r 1902 överfördes fartyget på Rederi AB Teutonia/E.Roberg/. Fartygets nyttjande i reguliär trafik upphörde omkring årskiftet 1907-1908. Under 1908 tjänstgjorde fartyget som logementsfartyg för Sveriges Redarförening, men någon ändring av fartygets art företogs ej. År 1909 inköpte Redarföreningen fartyget och apterade det till logementsfarttyg år 1910 och därmed avfördes från registret som pråm.