Fartyg: NORE
Bredd över allt 6,67 meter
Längd över allt 37,11 meter
Reg. Nr.: 585
Rederi: Ångfartygsbolaget Södra Sverige
Byggår: 1856
Varv: Motala Verkst ...
Fartyg: NORE
Bredd över allt 6,67 meter
Längd över allt 37,11 meter
Reg. Nr.: 585
Rederi: Ångfartygsbolaget Södra Sverige
Byggår: 1856
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: TRANSIT No 3=NORE=BROR OSCAR Reg nr 585, 31,22 x 6,67 m (efter förlängning 37,11 x 6,59 m, 368 brt, 280 nrt), 280 ihk. Byggdes på Motala Verkstad av järn på klink 1856 för AB Svenska Kanal Transito-Ångfarten England-Ryssland. Såldes våren 1857 till handelshuset Lovén & Co i Stockholm och omdöptes till Nore. Trafikerade 1857-1860 Stockholm-Södertälje-Borgholm-Kalmar och 1861-1869 Stockholm-Södertälje-Visby-Borgholm-Kalmar, 1870-1878 Stockholm-Södertälje-Borgholm-Kalmar-Göteborg. Nore förlängdes och ombyggdes 1868 av Motala Warf i Norrköping. Fartyget övertogs vid okänd tidpunkt (ev. 1869 ) av Ångfartygsbolaget Union och 1883 av Ångbåtsbolaget Transit för att 1886 säljas till Ångfartygsbolaget Södra Sverige. Trafikerade 1879-1902 Stockholm-Södertälje-Kalmar-Malmö-Göteborg. Användes troligen 1903-1907 i timecharter för Ångfartygs AB Wisborg mellan Stockholm och Visby. Återlämnades till Ångfartygs AB Södra Sverige och såldes 29.5 1907 till Ångfartygs AB Nore (Anders Renström, Bror Söderberg, Jacob Svensson, Storängen i Nacka) i Stockholm. Ångarens skick var inte det bästa och redan den 29.8 1908 såldes fartyget för 17 000 kr till Ångfartygs AB Uman i Stockholm varvid det kostades på en genomgripande ombyggnad. De nya redarna ansökte om namnbyte till Bror Oscar och som skäl angavs fartygets genomgripande reparation och att redarna ville få bort det dåliga rykte som vidhäftade det tidigare dåligt underhållna fartyget. Från 1 september 1908 bars nya namnet Bror Oscar. Trafikerade linjen Stockholm-Kalmar och från 1909 Stockholm-Sundsvall. Ångfartygs AB Uman nedlade verksamheten 1915 och Bror Oscar såldes för 125 000 kr 28.4 1916 till Rederi AB Uman i Stockholm. Redan den 2.11 1916 torpederades S/S Bror Oscar av ett tyskt krigsfartyg och sjönk. Besättningen räddades. Rederiledningen lät meddela Kommerskollegium att bärgning var att anse som omöjlig varvid ångaren avfördes ur skeppsregistren.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)